Aktuelt
Nyheter og aktuelle saker fra Dysleksi Norge.
Vi trenger et reelt kompetanseløft i skolen
Tidlig innsats handler om at lærerne faktisk vet hva de skal gjøre når lærevanskene viser seg. Av: Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge og Tobias Svendsen, politisk rådgiver i Dysleksi Norge Hvert år går hele 15.000 barn og unge ut av skolen uten å kunne lese godt nok. Samtidig viser…
Les hele artikkelenVi utfordrer Stortinget til å prioritere tidlig innsats, digital inkludering og økt kompetanse blant lærere
Valget er over, og en ny Stortingsperiode er i gang. Dysleksi Norge ønsker å gratulere alle innvalgte med tilliten. Vi ser frem til å samarbeide og forventer at skole blir en prioritet i de kommende årene. – Hver dag møter barn og voksne med lærevansker unødvendige barrierer. Vi vet hva…
Les hele artikkelenDårlig tilgang på læremidler
Onsdag 20. august publiserte Riksrevisjonen en rapport som viser at elever og lærere mangler læremidler. Rapporten viser at manglene er størst i grunnskolen og på yrkesfag. – Dette kan svekke kvaliteten på opplæringstilbudet til elevene, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen til NTB i en pressemelding[1]. I rapporten trekkes det frem…
Les hele artikkelenInkluderende undervisning, på vei ut?
Rita Lie, spesialpedagogisk rådgiver/fagleder og Åsne Midtbø Aas, pedagogisk rådgiver, Dysleksi Norge Denne kronikken er hentet fra boken «Logg på!» Høsten 2010 startet Mons og Marte på ungdomsskolen. Marte var ei skoleflink jente, født med nedsatt syn. Mons hadde dysleksi. Det var ikke vanskelig å se at Mons og Marte…
Les hele artikkelenLanserer varig satsing på Dysleksivennlig arbeidsplass (DVA)
Pilotprosjektet DVA sørget for et solid kunnskapsgrunnlag om hva som skal til for å lykkes med å bli en dysleksivennlig arbeidsplass. Denne kunnskapen vil benyttes når prosjektet nå går over til å bli et varig program for alle typer bedrifter over hele Norge. Det er Forbundet Styrke, Norsk Industri og…
Les hele artikkelenVideo: Hovedfunnene i rapporten «Kompetansestatus»
Dysleksi Norges nyeste rapport «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker» undersøker hva lærere har lært om spesifikke lærevansker i sin lærerutdanning. Rapporten ser også på betydningen av en diagnose, og er den første av tre rapporter som skal undersøke forhold som påvirker norske læreres kompetanse om…
Les hele artikkelenForebygging av ufrivillig skolefravær blant elever med spesifikke lærevansker
Tekst: Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge Innspill fra Dysleksi Norge Barn og unge med spesifikke lærevansker – som dysleksi, dyskalkuli og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) – utgjør en betydelig andel av elevmassen, anslagsvis 5–7 %. Disse elevene har høyere risiko for ufrivillig skolefravær, ofte som følge av manglende tilrettelegging…
Les hele artikkelen20 år med Dysleksivennlig skole
Tekst: Åsne Midtbø Aas/Foto: iStock og Marianne Otterdahl-Jensen I 2025 er det 20 år siden arbeidet med å sertifisere dysleksivennlige skoler startet. Dysleksi Norge i 2005 var på et annet sted enn i dag. Organisasjonen het Dysleksiforbundet i Norge, og vi jobbet kun med dysleksi. I dag dekker vi flere…
Les hele artikkelenHøringssvar fra Dysleksi Norge på NOU 2024:20 skjermbrukutvalget Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid
Dysleksi Norge takker for muligheten til å gi innspill til NOU 2024:20 om det digitale (i) livet, balansert oppvekst i skjermens tid. Vi er en medlemsorganisasjon med omtrent 14 000 medlemmer. Vi representerer personer med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkforstyrrelser, som samlet omtales som spesifikke lærevansker. Å streve med…
Les hele artikkelen