Help

Aktuelt

Nyheter og aktuelle saker fra Dysleksi Norge.

Vi trenger et reelt kompetanseløft i skolen

13 november 2025

Tidlig innsats handler om at lærerne faktisk vet hva de skal gjøre når lærevanskene viser seg. Av: Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge og Tobias Svendsen, politisk rådgiver i Dysleksi Norge Hvert år går hele 15.000 barn og unge ut av skolen uten å kunne lese godt nok. Samtidig viser…

Les hele artikkelen
Stortingets fasade i kveldslys

Vi utfordrer Stortinget til å prioritere tidlig innsats, digital inkludering og økt kompetanse blant lærere

12 september 2025

Valget er over, og en ny Stortingsperiode er i gang. Dysleksi Norge ønsker å gratulere alle innvalgte med tilliten. Vi ser frem til å samarbeide og forventer at skole blir en prioritet i de kommende årene. – Hver dag møter barn og voksne med lærevansker unødvendige barrierer. Vi vet hva…

Les hele artikkelen
Ung jente med briller sitter med et nettbrett ved pulten sin

Dårlig tilgang på læremidler

21 august 2025

Onsdag 20. august publiserte Riksrevisjonen en rapport som viser at elever og lærere mangler læremidler. Rapporten viser at manglene er størst i grunnskolen og på yrkesfag. – Dette kan svekke kvaliteten på opplæringstilbudet til elevene, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen til NTB i en pressemelding[1]. I rapporten trekkes det frem…

Les hele artikkelen
Utsnitt fra coveret til boken Logg på!

Inkluderende undervisning, på vei ut?

13 juni 2025

Rita Lie, spesialpedagogisk rådgiver/fagleder og Åsne Midtbø Aas, pedagogisk rådgiver, Dysleksi Norge Denne kronikken er hentet fra boken «Logg på!» Høsten 2010 startet Mons og Marte på ungdomsskolen. Marte var ei skoleflink jente, født med nedsatt syn. Mons hadde dysleksi. Det var ikke vanskelig å se at Mons og Marte…

Les hele artikkelen
Ni kvinner og menn poserer foran kamera i en halvsirkel

Lanserer varig satsing på Dysleksivennlig arbeidsplass (DVA)

29 april 2025

Pilotprosjektet DVA sørget for et solid kunnskapsgrunnlag om hva som skal til for å lykkes med å bli en dysleksivennlig arbeidsplass. Denne kunnskapen vil benyttes når prosjektet nå går over til å bli et varig program for alle typer bedrifter over hele Norge.  Det er Forbundet Styrke, Norsk Industri og…

Les hele artikkelen

Video: Hovedfunnene i rapporten «Kompetansestatus»

27 mars 2025

Dysleksi Norges nyeste rapport «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker» undersøker hva lærere har lært om spesifikke lærevansker i sin lærerutdanning. Rapporten ser også på betydningen av en diagnose, og er den første av tre rapporter som skal undersøke forhold som påvirker norske læreres kompetanse om…

Les hele artikkelen
Skolegutt med blå genser og sekk sitter med ryggen til kamera.

Forebygging av ufrivillig skolefravær blant elever med spesifikke lærevansker

18 mars 2025

Tekst: Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge Innspill fra Dysleksi Norge Barn og unge med spesifikke lærevansker – som dysleksi, dyskalkuli og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) – utgjør en betydelig andel av elevmassen, anslagsvis 5–7 %. Disse elevene har høyere risiko for ufrivillig skolefravær, ofte som følge av manglende tilrettelegging…

Les hele artikkelen
Syv glade skolebarn løper mot kamera

20 år med Dysleksivennlig skole

05 mars 2025

Tekst: Åsne Midtbø Aas/Foto: iStock og Marianne Otterdahl-Jensen I 2025 er det 20 år siden arbeidet med å sertifisere dysleksivennlige skoler startet. Dysleksi Norge i 2005 var på et annet sted enn i dag. Organisasjonen het Dysleksiforbundet i Norge, og vi jobbet kun med dysleksi. I dag dekker vi flere…

Les hele artikkelen
Utsnitt av forsiden av rapporten Det digitale (i) livet

Høringssvar fra Dysleksi Norge på NOU 2024:20 skjermbrukutvalget Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid

28 februar 2025

Dysleksi Norge takker for muligheten til å gi innspill til NOU 2024:20 om det digitale (i) livet, balansert oppvekst i skjermens tid. Vi er en medlemsorganisasjon med omtrent 14 000 medlemmer. Vi representerer personer med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkforstyrrelser, som samlet omtales som spesifikke lærevansker. Å streve med…

Les hele artikkelen