Help

Fagartikler

Slik ble alle skolene i Haram dysleksivennlige

Publisert av: Stine Spjelkavik

Dato: november 27, 2024

I Haram og Ålesund kommuner har et godt samarbeid mellom lærere, skoleledere og kommunen ført til at nesten alle skolene i de to kommunene nå er dysleksivennlige.  Haram var først...

Er det nødvendig med lesekurs for elever med dysleksi?

Publisert av: Fagmedlem

Dato: oktober 24, 2024

Av: Vigdis Lothe Waaler Et vanlig lesetiltak for elever med lesevansker er intensive lesekurs. Dette tiltaket er som regel å finne som en anbefaling fra PPT når de er inne...

Perspektivkonferansen 2024

Publisert av: Fagmedlem

Dato: september 23, 2024

Mandag 16. september ble årets Perspektivkonferanse avholdt.Her kan du se foredragene fra konferansen. Alle våre videoer er tekstet. Diagnosis & intervention of dyscalculia Dr. Giannis Karagiannakis er foreleser og medforsker...

Mistet brått fritaket fra nynorsk

Publisert av: Fagmedlem

Dato: juli 5, 2024

Etter å ha hatt fritak fra vurdering med karakter i nynorsk siden hun begynte på ungdomsskolen, fikk Cecilia (14) i fjor høst plutselig beskjed om at fritaket ikke gjaldt lenger. –...

Bekymringsfullt skolefravær

Publisert av: Fagmedlem

Dato: mai 10, 2024

Av: Vigdis Lothe Waaler Denne artikkelen retter søkelyset mot bekymringsfullt skolefravær. Dette er et begrep som i flere sammenhenger tar over for uttrykk som skolevegring, skoleangst, problematisk skolefravær og høyt...

Opptak fra Dysleksivennlig skole-samling 2024

Publisert av: Fagmedlem

Dato: mars 6, 2024

Her er en samlet oversikt over alle foredragene fra samlingen for dysleksivennlige skoler vinteren 2024. 35093

Tiltak for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser/DLD i videregående skole

Publisert av: Fagmedlem

Dato: januar 29, 2024

Av: Rita Lie Utviklingsmessig språkforstyrrelse/DLD er en tilstand som påvirker språkutviklingen. DLD brukes om personer med uventede og vedvarende språkforstyrrelser som ikke kan forklares med andre former for funksjonsnedsettelse. Det...

Arbeidsprogram: en metode basert på praktiske erfaringer

Publisert av: Fagmedlem

Dato: januar 15, 2024

Tone Hager Løvdal har gjennom sine 20 år som lærer funnet en metode som fungerer for å tilpasse seg den enkelte elev, selv i et fullt klasserom. Dette er hennes...

Spørsmål om fagmedlem-sidene?

Har du spørsmål til innhold? Savner du noe? Vil du publisere en artikkel? Ta kontakt med fagmedlem@dys.no.