Tilrettelegging, inkludering og mestring. Hold deg oppdatert på det du må vite om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker.
Fagartikler
Slik ble alle skolene i Haram dysleksivennlige
Publisert av: Stine Spjelkavik
Dato: november 27, 2024
I Haram og Ålesund kommuner har et godt samarbeid mellom lærere, skoleledere og kommunen ført til at nesten alle skolene i de to kommunene nå er dysleksivennlige. Haram var først...
Er det nødvendig med lesekurs for elever med dysleksi?
Publisert av: Fagmedlem
Dato: oktober 24, 2024
Av: Vigdis Lothe Waaler Et vanlig lesetiltak for elever med lesevansker er intensive lesekurs. Dette tiltaket er som regel å finne som en anbefaling fra PPT når de er inne...
Publisert av: Fagmedlem
Dato: september 23, 2024
Mandag 16. september ble årets Perspektivkonferanse avholdt.Her kan du se foredragene fra konferansen. Alle våre videoer er tekstet. Diagnosis & intervention of dyscalculia Dr. Giannis Karagiannakis er foreleser og medforsker...
Hva er god hjelp for elever som strever i matematikk på videregående skole?
Publisert av: Fagmedlem
Dato: september 5, 2024
Av: Vidar Waaler, spesialpedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge Det er ikke sjelden jeg møter lærere i videregående skole som søker råd om hvordan de best mulig skal hjelpe elever med...
Mistet brått fritaket fra nynorsk
Publisert av: Fagmedlem
Dato: juli 5, 2024
Etter å ha hatt fritak fra vurdering med karakter i nynorsk siden hun begynte på ungdomsskolen, fikk Cecilia (14) i fjor høst plutselig beskjed om at fritaket ikke gjaldt lenger. –...
Publisert av: Fagmedlem
Dato: mai 10, 2024
Av: Vigdis Lothe Waaler Denne artikkelen retter søkelyset mot bekymringsfullt skolefravær. Dette er et begrep som i flere sammenhenger tar over for uttrykk som skolevegring, skoleangst, problematisk skolefravær og høyt...
Opptak fra Dysleksivennlig skole-samling 2024
Publisert av: Fagmedlem
Dato: mars 6, 2024
Her er en samlet oversikt over alle foredragene fra samlingen for dysleksivennlige skoler vinteren 2024. 35093
Tiltak for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser/DLD i videregående skole
Publisert av: Fagmedlem
Dato: januar 29, 2024
Av: Rita Lie Utviklingsmessig språkforstyrrelse/DLD er en tilstand som påvirker språkutviklingen. DLD brukes om personer med uventede og vedvarende språkforstyrrelser som ikke kan forklares med andre former for funksjonsnedsettelse. Det...
Arbeidsprogram: en metode basert på praktiske erfaringer
Publisert av: Fagmedlem
Dato: januar 15, 2024
Tone Hager Løvdal har gjennom sine 20 år som lærer funnet en metode som fungerer for å tilpasse seg den enkelte elev, selv i et fullt klasserom. Dette er hennes...
Spørsmål om fagmedlem-sidene?
Har du spørsmål til innhold? Savner du noe? Vil du publisere en artikkel? Ta kontakt med fagmedlem@dys.no.