Help

Fagartikler

Perspektivkonferansen 2024

Publisert av: Fagmedlem

Dato: september 23, 2024

Mandag 16. september ble årets Perspektivkonferanse avholdt.Her kan du se foredragene fra konferansen. Alle våre videoer er tekstet. Diagnosis & intervention of dyscalculia Dr. Giannis Karagiannakis er foreleser og medforsker...

Mistet brått fritaket fra nynorsk

Publisert av: Fagmedlem

Dato: juli 5, 2024

Etter å ha hatt fritak fra vurdering med karakter i nynorsk siden hun begynte på ungdomsskolen, fikk Cecilia (14) i fjor høst plutselig beskjed om at fritaket ikke gjaldt lenger. –...

Bekymringsfullt skolefravær

Publisert av: Fagmedlem

Dato: mai 10, 2024

Av: Vigdis Lothe Waaler Denne artikkelen retter søkelyset mot bekymringsfullt skolefravær. Dette er et begrep som i flere sammenhenger tar over for uttrykk som skolevegring, skoleangst, problematisk skolefravær og høyt...

Opptak fra Dysleksivennlig skole-samling 2024

Publisert av: Fagmedlem

Dato: mars 6, 2024

Her er en samlet oversikt over alle foredragene fra samlingen for dysleksivennlige skoler vinteren 2024. 35093

Tiltak for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser/DLD i videregående skole

Publisert av: Fagmedlem

Dato: januar 29, 2024

Av: Rita Lie Utviklingsmessig språkforstyrrelse/DLD er en tilstand som påvirker språkutviklingen. DLD brukes om personer med uventede og vedvarende språkforstyrrelser som ikke kan forklares med andre former for funksjonsnedsettelse. Det...

Arbeidsprogram: en metode basert på praktiske erfaringer

Publisert av: Fagmedlem

Dato: januar 15, 2024

Tone Hager Løvdal har gjennom sine 20 år som lærer funnet en metode som fungerer for å tilpasse seg den enkelte elev, selv i et fullt klasserom. Dette er hennes...

Kjennetegn på dysleksi: videregående og voksne

Publisert av: Fagmedlem

Dato: desember 22, 2023

Av: Åsne Midtbø Aas Det er mange som kommer til videregående skole med lese- og skriveutfordringer som ikke er utredet. Erfaringen fra våre Dysleksivennlige videregående skoler er at de utreder mange....

Kompenserende hjelpemidler

Publisert av: Fagmedlem

Dato: desember 15, 2023

Av: Vigdis Lothe Waaler Det å kunne lese og skrive er et grunnleggende fundament i skolen, og tradisjonelt har det vært gjennom lesing og skriving kunnskap har vært formidlet. I...

Spørsmål om fagmedlem-sidene?

Har du spørsmål til innhold? Savner du noe? Vil du publisere en artikkel? Ta kontakt med fagmedlem@dys.no.