Aktuelt
Nyheter og aktuelle saker fra Dysleksi Norge.
Læringsfilmer for barn: Den digitale verktøykassa – hvordan lærer jeg best?
Dysleksi Norge har sammen med ADHD Norge laget en serie læringsfilmer, som skal stimulere barn og unge med dysleksi, spesifikke språkvansker og/eller ADHD i aldersgruppen 9–13 år til å ta i bruk digitale hjelpemidler.Filmene viser deg hvordan du kan bruke hjelpemidler i praksis og vil kunne gi en god inngang…
Les hele artikkelenSkolene svikter på mange områder, ifølge ny forskningsrapport
En ny forskningsrapport basert på prosjektet «Den digitale verktøykassa – Hvordan lærer jeg best?» avdekker store mangler i elevenes læringsmiljø. Førsteamanuensis Marianne Hagelia ved Høgskolen i Østfold har utført følgeforskning i forbindelse med prosjektet «Den digitale verktøykassa – Hvordan lærer jeg best?», som har vært et samarbeid mellom ADHD Norge og…
Les hele artikkelenFå kompetanseheving med Fagmedlem!
Fagmedlem gir skoler jevnlig kompetanseheving om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker. Dysleksi Norge er en medlemsorganisasjon for personer med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker. Også skoler og andre faginstanser kan være medlem, og nå ønsker vi å lage et enda bedre tilpasset innhold til denne gruppen. Derfor lanserer…
Les hele artikkelenOm særskilt tilrettelagt eksamen
Hva sier opplæringsloven om særskilt tilrettelegging? Og hva er egentlig forskjellen mellom «å bruke hjelpemidler på eksamen» og det som kalles «særskilt tilrettelegging»? Her er noen oppklaringer. Her finner du informasjon om dine rettigheter i skolen. I lovteksten brukes ordet «hjelpemidler» litt annerledes enn vi er vant til hos oss…
Les hele artikkelenNy opplæringslov – viktige endringer
Den lange ventetiden er over. Regjeringens forslag til ny opplæringslov (Prop. 57 L 2022-2023) er endelig kommet. Vil den nye opplæringsloven sørge for at barn og unge med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker fanges opp i tide, og følges opp med riktig hjelp? Tekst: Caroline Vigestad Solem, generalsekretær i…
Les hele artikkelenFøler seg diskriminert av Statens vegvesen
Storbilskoleelever med lærevansker opplever både lang ventetid og lang reisevei for å få tilgang til Statens vegvesens tilrettelagte teoriprøver. Elevene kan også oppleve dialektproblemer når de må ta prøven i en annen del av landet enn der de bor. Tekst: Kathrine Ruud ElsterFoto: Privat og Statens vegvesen Denne artikkelen er…
Les hele artikkelenSkjermene bidrar til inkludering
Flere ønsker nå skjermen ut av skolen igjen. Det vil i så fall være dårlig nytt for personer med dysleksi. For denne elevgruppen har digitaliseringen av skolen bidratt til inkludering og muligheten til å delta i undervisningen på lik linje med de andre i klassen. Tekst: Caroline Vigestad Solem, generalsekretær…
Les hele artikkelenNøkkelen til god begynneropplæring
Tidlig innsats og økt kompetanse blant lærerne, slik vi har sett i Lillehammer kommune, er nettopp det Dysleksi Norge jobber for. Samtidig vil det alltid finnes elever som har behov for mer spissede og intensive tiltak i form av spesialundervisning. Tekst: Rita Lie, spesialpedagogisk rådgiver/fagleder i Dysleksi Norge På NRK…
Les hele artikkelenSvik på svik
På søndag skrev NRK om Storm (14), som måtte vente i seks år for å få ekstra lesehjelp. Dysleksi Norge mener det haster å finne ut hvor god kontroll skolene har på den hjelpen de gir til elever med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker. Tekst: Caroline Solem Storm er…
Les hele artikkelen