Help

Aktuelt

Nyheter og aktuelle saker fra Dysleksi Norge.

Rapport: Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker

16 januar 2025

Les rapporten her!Mangler lærere kompetanse knyttet til spesifikke lærevansker?Rapporten «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker» viser at 1 av 4 lærere i ingen grad har lært noe om dysleksi, 3 av 5 har i ingen grad lært noe om dyskalkuli og 2 av 3 lærere har…

Les hele artikkelen
Tre eldre kvinner står med armene rundt hverandre og smiler

– Som lærere blir vi aldri utlærte

13 januar 2025

I 2006 ble Sjøstrand skole i Kristiansand den aller første skolen som Dysleksi Norge sertifiserte som dysleksivennlig. Og selv om lærerne som var med på å gjøre Sjøstrand skole dysleksivennlig, har sluttet, har skolen fortsatt i samme ånd. – Vi er på langt nær i mål, sier rektor. Tekst: Merete…

Les hele artikkelen
Jente med fletter som er elev i grunnskolen, ser tankefull ut med hånden på kinnet

Vi må ta lærernes kompetanse på alvor

03 januar 2025

En ny rapport avdekker alvorlige mangler i lærernes kompetanse: Lærerne mener selv at de har fått altfor lite opplæring om de vanligste lærevanskene. Og kun halvparten av lærerne mener de er i stand til å kjenne igjen tegn på matematikkvansker og språkforstyrrelser. Få med deg lanseringen av Dysleksi Norges rapport:…

Les hele artikkelen
Blond kvinne med stripete genser sitter på gulvet med mobiltelefonen i hendene og ser smilende ut i luften.

Skolen gjorde Vendela (57) syk: Ble plutselig lam i begge beina

04 desember 2024

På skolen følte hun seg dum og annerledes. Skriving og lesing var et eneste rør, og hun ble ertet av både lærer og medelever. At hun har dysleksi ble ikke oppdaget før hun var eldre. Tekst: Stine Spjelkavik Hansen Foto: Marianne Otterdahl-Jensen, Stine Spjelkavik Hansen og privat Vendela Kirsebom vokser…

Les hele artikkelen
To elever i et klasserom, en gutt og en jente, ser på et nettbrett sammen med sin kvinnelige lærer.

Elevenes behov må styre skjermbruken

02 desember 2024

Dysleksi Norge er glad for at rapporten fra Skjermbrukutvalget bygger opp under synet på skjerm i skolen som et pedagogisk verktøy som fremmer læring. Tekst: Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge Vi i Dysleksi Norge støtter Skjermbrukutvalgets grundige arbeid med rapporten om det digitale livet i skolen. Rapporten belyser…

Les hele artikkelen
Forsiden av statsbudsjettet for 2025

Tiltakene i statsbudsjettet treffer ikke elever med spesifikke lærevansker

17 oktober 2024

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 inneholder en rekke tiltak rettet mot kompetanseutvikling, men for personer med dysleksi fremstår tiltakene som generelle og lite målrettede. Tekst: Tobias Svendsen, politisk rådgiver i Dysleksi Norge – Det er positivt at regjeringen legger vekt på å styrke både lesing og skriving samt matematikkferdighetene.…

Les hele artikkelen
Tenåringsjente med langt brunt hår sitter foran en pc i et klasserom. I bakgrunnen skimter vi andre elever.

Digital læring og kompetente lærere – nøkkelen til inkludering i skolen

16 oktober 2024

Elever med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkforstyrrelser blir ofte hengende etter når digitale læremidler uteblir, og lærernes kompetanse på disse spesifikke lærevanskene ikke er god nok. Hvordan kan vi forvente at disse elevene skal lykkes uten de riktige læremidlene og støtten de trenger? Det er på tide å prioritere…

Les hele artikkelen
Dame med hvit bluse og langt krøllete hår og briller og ung mann med mørkt hår, svart genser og skjeggstubber står mot en vegg med Stortingets logo.

Høringssvar fra Dysleksi Norge, 03.10.24

14 oktober 2024

Her kan du lese Dysleksi Norges høringssvar vedrørende Meld. St. 34 (2023-2024) En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn. Klikk her dersom du ønsker å se video fra den muntlige høringen i utdannings- og forskningskomiteen den 08.10.2024. Vi takker for muligheten til å komme med innspill…

Les hele artikkelen
Kvinne med grått hår, runde briller, mintgrønn genser og stripete skjerf står mot en grå vegg og en murvegg.

Ønsker regjeringen å være dysleksi-fiendtlig?

26 september 2024

Det å lovfeste retten til fysisk lærebok er direkte diskriminerende overfor alle som også trenger boka digitalt. Regjeringen kan ikke fronte inkludering samtidig som de gjør livet vanskeligere for barn med dysleksi. Tekst: Åsne Midtbø Aas, pedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge I VG 5. september proklamerer Tonje Brenna og Kari…

Les hele artikkelen