Aktuelt
Nyheter og aktuelle saker fra Dysleksi Norge.
Rapport: Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker
Les rapporten her!Mangler lærere kompetanse knyttet til spesifikke lærevansker?Rapporten «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker» viser at 1 av 4 lærere i ingen grad har lært noe om dysleksi, 3 av 5 har i ingen grad lært noe om dyskalkuli og 2 av 3 lærere har…
Les hele artikkelen– Som lærere blir vi aldri utlærte
I 2006 ble Sjøstrand skole i Kristiansand den aller første skolen som Dysleksi Norge sertifiserte som dysleksivennlig. Og selv om lærerne som var med på å gjøre Sjøstrand skole dysleksivennlig, har sluttet, har skolen fortsatt i samme ånd. – Vi er på langt nær i mål, sier rektor. Tekst: Merete…
Les hele artikkelenVi må ta lærernes kompetanse på alvor
En ny rapport avdekker alvorlige mangler i lærernes kompetanse: Lærerne mener selv at de har fått altfor lite opplæring om de vanligste lærevanskene. Og kun halvparten av lærerne mener de er i stand til å kjenne igjen tegn på matematikkvansker og språkforstyrrelser. Få med deg lanseringen av Dysleksi Norges rapport:…
Les hele artikkelenSkolen gjorde Vendela (57) syk: Ble plutselig lam i begge beina
På skolen følte hun seg dum og annerledes. Skriving og lesing var et eneste rør, og hun ble ertet av både lærer og medelever. At hun har dysleksi ble ikke oppdaget før hun var eldre. Tekst: Stine Spjelkavik Hansen Foto: Marianne Otterdahl-Jensen, Stine Spjelkavik Hansen og privat Vendela Kirsebom vokser…
Les hele artikkelenElevenes behov må styre skjermbruken
Dysleksi Norge er glad for at rapporten fra Skjermbrukutvalget bygger opp under synet på skjerm i skolen som et pedagogisk verktøy som fremmer læring. Tekst: Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge Vi i Dysleksi Norge støtter Skjermbrukutvalgets grundige arbeid med rapporten om det digitale livet i skolen. Rapporten belyser…
Les hele artikkelenTiltakene i statsbudsjettet treffer ikke elever med spesifikke lærevansker
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 inneholder en rekke tiltak rettet mot kompetanseutvikling, men for personer med dysleksi fremstår tiltakene som generelle og lite målrettede. Tekst: Tobias Svendsen, politisk rådgiver i Dysleksi Norge – Det er positivt at regjeringen legger vekt på å styrke både lesing og skriving samt matematikkferdighetene.…
Les hele artikkelenDigital læring og kompetente lærere – nøkkelen til inkludering i skolen
Elever med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkforstyrrelser blir ofte hengende etter når digitale læremidler uteblir, og lærernes kompetanse på disse spesifikke lærevanskene ikke er god nok. Hvordan kan vi forvente at disse elevene skal lykkes uten de riktige læremidlene og støtten de trenger? Det er på tide å prioritere…
Les hele artikkelenHøringssvar fra Dysleksi Norge, 03.10.24
Her kan du lese Dysleksi Norges høringssvar vedrørende Meld. St. 34 (2023-2024) En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn. Klikk her dersom du ønsker å se video fra den muntlige høringen i utdannings- og forskningskomiteen den 08.10.2024. Vi takker for muligheten til å komme med innspill…
Les hele artikkelenØnsker regjeringen å være dysleksi-fiendtlig?
Det å lovfeste retten til fysisk lærebok er direkte diskriminerende overfor alle som også trenger boka digitalt. Regjeringen kan ikke fronte inkludering samtidig som de gjør livet vanskeligere for barn med dysleksi. Tekst: Åsne Midtbø Aas, pedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge I VG 5. september proklamerer Tonje Brenna og Kari…
Les hele artikkelen