Vi trenger et reelt kompetanseløft i skolen
Tidlig innsats handler om at lærerne faktisk vet hva de skal gjøre når lærevanskene viser seg.
Av: Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge og Tobias Svendsen, politisk rådgiver i Dysleksi Norge

Hvert år går hele 15.000 barn og unge ut av skolen uten å kunne lese godt nok. Samtidig viser statistikk at hele 49 prosent får påvist dysleksi i ungdomsskolen eller senere. Sånn kan vi ikke ha det. Når vanskene oppdages for sent, risikerer vi at elever allerede har havnet bakpå og mistet troen på seg selv. Når skolen ikke møter behovene til elever med lærevansker, mister mange både mestringsfølelse og selvtillit. Det handler ikke bare om bokstaver og tall, men om barn som føler at de kommer til kort.
Det er et stort problem i dagens skole at lærere ofte står uten nødvendig kompetanse om spesifikke lærevansker. Dysleksi Norge la i februar frem en rapport som viser at kun 7 prosent av lærerne mener de har fått god nok opplæring om lese- og skrivevansker. Når det gjelder matematikk og språkvansker, svarer henholdsvis 2 prosent og ingen at de kan nok. Uten kunnskap om dysleksi og andre spesifikke lærevansker risikerer vi at vi ender opp med løsninger på problemet, som blir tilfeldige. Elever risikerer å møte lærere som ikke vet hva de ser etter, og som derfor ikke kan gi den støtten de trenger.
Tidlig innsats er et prinsipp de fleste er enige om på et overordnet nivå, men som likevel blir en politisk slagmark når det fylles med ulikt innhold. Hva er tidlig innsats? Er det å få skjermene ut av skolen? Er det å beholde skjermene for læringsaktiviteter? Er det å kartlegge alle barn for å måle skolekvalitet? Er det å kartlegge alle barn for å finne dem i risiko for å falle ut?
Det som er helt sikkert, er at læreren er nøkkelen til tidlig innsats.
Tidlig innsats handler ikke om flere stortingsmeldinger, festtaler, eller NOUer, men om at lærerne faktisk vet hva de skal gjøre når vanskene viser seg. Et reelt kompetanseløft er derfor en forutsetning for at god skolepolitikk skal merkes i klasserommet.
Dysleksi Norge har klare forventninger til neste stortingsperiode. Lærere må få mer kompetanseløft om spesifikke lærevansker. Tidlig innsats må bety at flere fanges opp tidlig i skoleløpet. Tilrettelegging i prøver og eksamen må sikre rettferdig vurdering. Og alle elever må ha tilgang til læremidler som er universelt utformet.
Bli medlem i Dysleksi Norge!
Som medlem i Dysleksi Norge støtter du opp om vårt arbeid for å sikre rettighetene til alle med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker.