Rapportlansering: Kompetansestatus
Bare 7 av 100 lærere mener de har fått tilstrekkelig opplæring om dysleksi. Når det gjelder dyskalkuli, er tallet så lavt som 2 av 100, og for DLD er det ingen lærere som mener de har lært nok.
Hele 76 prosent mener de gir elever med dysleksi tilstrekkelig hjelp, mens rundt halvparten mener de klarer å gi tilstrekkelig hjelp til elever med dyskalkuli og DLD.
Kun halvparten av lærerne mener de er i stand til å kjenne igjen tegn på dyskalkuli og DLD, mens hele 90 prosent mener de kan kjenne igjen tegn på dysleksi.

– Dette er bekymringsfullt. Lærerne står i en krevende situasjon der de forventes å tilrettelegge for elever med spesifikke lærevansker, uten at de har fått den nødvendige opplæringen, sier Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge.
LES MER: Vi må ta læreres kompetanse på alvor!
Hvordan kan lærere møte vanlige lærevansker uten nødvendig kunnskap?
Torsdag 13. februar kl. 09.00–10.30 inviterer Dysleksi Norge til lansering av rapporten:
«Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker»
Sted: Litteraturhuset i Oslo, rom Kverneland
Visste du at:
1 av 4 lærere har i ingen grad lært noe om dysleksi?
3 av 5 har i ingen grad lært noe om dyskalkuli?
2 av 3 har i ingen grad lært noe om DLD?
Rapporten vår kartlegger læreres kunnskap om disse vanlige vanskene. Det forventes nemlig at alle lærere i større grad skal tilpasse undervisningen for elever med ulike utfordringer, uten bruk av særløsninger.
Samtidig viser kartleggingen at fire av fem lærere endrer sin faglige tilnærming når en elev får påvist en vanske, til tross for at opplæringsloven ikke baserer retten til hjelp på en diagnose. Vi belyser derfor også hvordan foreldre og elever opplever betydningen av en diagnose i opplæringen.
Program:
Presentasjon av rapportens hovedfunn
Personlig perspektiv
Daniel Lie, leder av Dysleksi Ungdom, deler sine erfaringer som ung voksen med dysleksi og språkvansker. Lie forteller om hvordan han har opplevd læreres manglende kompetanse om lærevansker.
Panelsamtale: Hvordan kan den ganske vanlige læreren møte disse ganske så vanlige vanskene, når de ikke har tilstrekkelig kunnskap på området?
Marit Knutsdatter Strand (Senterpartiet), første nestleder i Utdannings- og forskningskomiteen
Øystein Mathisen (Arbeiderpartiet), medlem i Utdannings- og forskningskomiteen
Ida Næss Hjetland, styremedlem i Utdanningsforbundet
Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge
Samtalen ledes av Ådne Loennechen Feiring. Feiring er journalist og utdannet norsklærer.
Praktisk informasjon:
Vi serverer kaffe og noe å bite i.
Lanseringen strømmes direkte – lenke kommer.
Arrangementet er gratis og krever ingen påmelding.