Sesong 4 – Episode 5: En personlig historie – med Magnus Rajka
Magnus Rajka (22) forteller sin historie med dysleksi.
Les hele artikkelen >>Hvordan kan helhetlig vurderingspraksis hjelpe alle elever til å vise det de kan?
Varighet: 50 minutterWebinaret er et opptak av Kjell Evensens foredrag «Hvordan kan helhetlig vurderingspraksis hjelpe alle elever til å vise det de kan?», under samlingen for dysleksivennlige skoler i februar…
Les hele artikkelen >>Video: Du er ikke alene
I denne korte filmen får vi innblikk i kontrastene ved dysleksi, og hvordan forskjellig støtte kan påvirke opplevelsen av å ha diagnosen. Filmen gir et innblikk i de utfordringene og…
Les hele artikkelen >>20 år med Dysleksivennlig skole
Tekst: Åsne Midtbø Aas/Foto: iStock og Marianne Otterdahl-Jensen I 2025 er det 20 år siden arbeidet med å sertifisere dysleksivennlige skoler startet. Dysleksi Norge i 2005 var på et annet…
Les hele artikkelen >>Fra uro til ro: et nevrologisk perspektiv
Dette webinaret er tilgjengelig frem til 03.06.2025.Varighet: 55 minutterWebinaret er et opptak av Kaja Næss Johannessens foredrag, «Fra uro til ro – Et nevrologisk perspektiv på hvordan lærevansker kan påvirke…
Les hele artikkelen >>Høringssvar fra Dysleksi Norge på NOU 2024:20 skjermbrukutvalget Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid
Dysleksi Norge takker for muligheten til å gi innspill til NOU 2024:20 om det digitale (i) livet, balansert oppvekst i skjermens tid. Vi er en medlemsorganisasjon med omtrent 14 000…
Les hele artikkelen >>Dysleksi Norges innspill til Gründermeldingen
Etter å ha hatt møter med stortingsrepresentantene Jenny Klinge og Per Olav Tyldum (SP) fra Næringskomiteen før jul, ble Dysleksi Norge invitert til å komme med direkte innspill til deres…
Les hele artikkelen >>Mestring nr. 1 2025
Dette er utgave nr. 1 2025 av medlemsbladet Mestring. Som medlem hos Dysleksi Norge mottar du Mestring fire ganger i året. Du har også tilgang til en digital versjon av bladet med…
Les hele artikkelen >>Sesong 8 episode 4: Dysleksien saboterte for John Sigvart
Han hang alltid litt etter de andre på skolen. John Sigvart Jamtlis klassekamerater var som regel et steg foran ham. Derfor brukte han mattetimene til å tegne. Det var kanskje…
Les hele artikkelen >>Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?
Av: Vigdis Lothe Waaler Dysleksi refereres til som en lese- og skrivevanske. Men hva innebærer det å ha en skrivevanske? Det er ikke uvanlig at man først og fremst assosierer…
Les hele artikkelen >>Rapport: Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker
Les rapporten her! Mangler lærere kompetanse knyttet til spesifikke lærevansker? Rapporten «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker» viser at 1 av 4 lærere i ingen grad…
Les hele artikkelen >>