Help

Tiltak

Tiltak for spesifikke lærevansker

Forebyggende tiltak

Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), spesifikke matematikkvansker (utviklingsdyskalkuli) og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) kan gå under samlebetegnelsen spesifikke lærevansker.

Det disse tre vanskene har til felles er at de representerer vansker innenfor et avgrenset område, og at vanskene er alvorlige, medfødt og vedvarende.

At vanskene er innenfor et avgrenset område fortelle...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Tiltak for spesifikke lærevansker

Forebyggende tiltak

Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi), spesifikke matematikkvansker (utviklingsdyskalkuli) og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) kan gå under samlebetegnelsen spesifikke lærevansker.

Det disse tre vanskene har til felles er at de representerer vansker innenfor et avgrenset område, og at vanskene er alvorlige, medfødt og vedvarende.

At vanskene er innenfor et avgrenset område forteller noe om hva hovedvansken er. En med dyskalkuli har for eksempel vansker avgrenset til matematikk – det er matematikkvansker som er hovedvansken. Det betyr imidlertid ikke at man ikke kan ha andre vansker samtidig. Da snakker man gjerne om enten

  • samtidige vansker (for eksempel å ha både dysleksi og DLD

eller:

  • en hovedvanske og en sekundærvanske (for eksempel at hovedvansken er DLD som fører til vansker med lesing, men ikke dysleksi).

At vanskene er medfødt betyr mer presist at det er en arvelig disposisjon som man blir født med. Vanskene kan imidlertid utvikle seg mer, eller mindre, etter hvor effektive tiltak som settes inn.

At vanskene er vedvarende betyr at de aldri blir helt borte. En med dysleksi vil alltid ha dysleksi, men leseferdighetene kan forbedres.

Dette er det vesentlig å forstå når man snakker om forebygging.

Forebygging handler ikke om å kurere en livsvarig vanske. Det handler om å bidra til at den enkelte får så gode ferdigheter som mulig, og dermed redusere omfanget av vanskene.

Forebygging kan også, om det settes inn tidlig nok, bidra til at vansken i mindre grad utvikles.

Hva kan tiltakene være?

For å sette i gang effektive forebyggende tiltak er det viktig å vite så mye som mulig om elevens unike vanskebilde. Ta utgangspunkt i elevens sakkyndige vurdering, eller andre kartleggingsrapporter. Det er viktig at disse gir en grundig og korrekt fremstilling av eleven.

For elever med spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) vil ofte forebyggende tiltak dreie seg om å styrke den fonologiske forståelsen.

For elever med spesifikke matematikkvansker vil ofte forebyggende tiltak dreie seg om å sikre grunnleggende forståelse.

For elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser vil forebyggende tiltak ofte dreie seg om språkstimulerende aktiviteter.

Dersom eleven ikke har en sakkyndig vurdering, og skolen har tilstrekkelig kartleggingskompetanse, tas det utgangspunkt i resultatene.

Intensive tiltak

At et tiltak er intensivt innebærer at det gjennomføres mange økter innenfor et begrenset tidsrom. Målet er gjerne å gi eleven ekstra mye støtte i en kortere periode, med mål om en bestemt progresjon. Meningen er at det skal hjelpe eleven til å få utbytte av den ordinære opplæringen i klasserommet etterpå.

Det intensive opplegget må utarbeides basert på elevens individuelle behov og ta utgangspunkt i grundig og korrekt informasjon om elevens vanske.

Intensivopplæring 1. - 4. trinn

I følge opplæringsloven er det å gi intensiv opplæring mellom 1. - 4. trinn utenfor klasserommet som eneundervisning, hvis hensynet til barnets beste taler for det.

Det trenger ikke fattes et enkeltvedtak. Det er en forutsetning at det ikke avvikes fra kompetansemålene i læreplanen. Hvis det er aktuelt, må spesialundervisning vurderes.

Varige tiltak

Elever med spesifikke lærevansker har vedvarende vansker. Noen tiltak gis med en forventet progresjon, for eksempel forebyggende tiltak eller intensive tiltak, mens andre tiltak i utgangspunktet skal være varige.

Dette er typiske støttetiltak som

  • datahjelpemidler
  • tilrettelagt eksamen

Artikler om tiltak

Mobiltelefon, kaffekopp, tastatur og hodetelefoner

ASK – alternativ supplerende kommunikasjon

Av Fagmedlem | 13. oktober 2023

ASK – alternativ supplerende kommunikasjon

Av: Rita Lie

Hva er ASK og hvorfor er det viktig?

ASK står for alternativ og supplerende kommunikasjon. 

ASK skal være et alternativ til det verbale språket som supplerer, altså støtter og legger til noe for den som har utfordringer i kommunikasjonen

ASK kan være en erstatning for språk, en støtte...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Dysleksiens gode sirkel – hvordan få elevene inn i den?

Av Fagmedlem | 29. september 2023

Dysleksiens gode sirkel – hvordan få elevene inn i den?

Av: Åsne Midtbø Aas

Mestring og motivasjon henger tett sammen hos oss alle. Det er lettere å jobbe med en oppgave, hvis en vet at det er mulig å mestre aktiviteten i andre enden. Svært få ting har gjort sterkere inntrykk på meg enn møte med alle de barna, ungdommene og voksne som har slitt med lesing og skriving, og som har hatt manglende mestring i mye av skolearbeidet. Mange er så sterkt prega at de har konkludert at er dumme, mens andre har jobba seg gjennom skolegang o...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem
Jente bruler datateknologi

Opplæring i funksjonalitet

Av Fagmedlem | 22. september 2023

Opplæring i funksjonalitet

Av: Line Yri og Caroline Solem

Lese- og skrivestøttende teknologi har potensiale til å gjøre elevene mer selvstendige, fordi teknologien tilbyr eleven hjelp som ellers ville blitt gitt av lærer. Dysleksi Norges erfaring er at mange opplever å bli mer selvstendige, men også mer motiverte for skolearbeid når de får bruke teknologi.

Dette bekreftes av Dysleksi Norges medlemsundersøkelse fra 2021 som viser at over 2/3 mener at de i større grad får vist hva de ...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Hvordan skal språkstimulering foregå? 

Av Fagmedlem | 15. september 2023

Hvordan skal språkstimulering foregå? 

Av: Rita Lie 

Først og fremst er det viktig med kunnskap hos alle lærere og andre ansatte som skal barn og ungdom hver dag. Mange har kunnskap om den ordinære språkutviklingen til barn, men mangler kunnskap om hva det betyr når et barn ikke følger den ordinære utviklingen og ikke minst hva man da skal gjøre. 

Det samme gjelder om den ordinære lese- og skriveutviklingen. Lærere har ofte kunnskap om fagene de skal undervise i, men de lærer mindre om hva...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Inkluderende opplæring med teknologi

Av Fagmedlem | 16. august 2023

Inkluderende opplæring med teknologi

Av: Line Yri og Caroline Solem

Digitale ferdigheter omfattes av læreplanen og er fornyet sammen med fagfornyelsen. Digitale ferdigheter innebærer å innhente og bearbeide informasjon, og å kommunisere med andre i digitale omgivelser. Det innebærer også å være kreativ, skapende og å utvise digital dømmekraft.

Digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet og er, akkurat som leseferdigheter og skriveferdigheter, en viktig forutsetning for videre læring i skol...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Hvorfor er støtte i lek og samspill viktig? 

Av Fagmedlem | 3. august 2023

Hvorfor er støtte i lek og samspill viktig? 

Av: Rita Lie 

Den viktigste støttemetoden – selve sjefsmetoden om du vil – er den enkelte lærer. Det er oss selv, vi voksne, som er rundt disse barna og elevene. 

En trygg relasjon og en trygg tilknytning kan bare skje når trygge voksne lykkes med å bygge trygge relasjoner og tilknytninger. Da kan magiske ting skje. 

...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Opplæring i strategier og lesestøtte

Av Fagmedlem | 26. juni 2023

Opplæring i strategier og lesestøtte

Av: Line Yri og Caroline Solem

Kunnskapsoversikten Lesestrategier – en kunnskapsoversikt (Brevik m.fl. 2019) viser at sterke lesere bruker strategier mer og i større grad såkalte kontrollstrategier. Folk som strever med lesing bruker strategier mindre, og i større grad memoreringsstrategier.

Gutter bruker også færre strategier enn jenter. Men det er dem som strever med lesing som har størst nytte av lesestrategier. 

...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Telleferdigheter

Av Fagmedlem | 25. juni 2023

Telleferdigheter

Denne artikkelen er en språklig og visuelt redigert utgave av en artikkelen «Telleferdigheter» hentet fra Dysleksi Norges ressurssamling «Når matematikk blir vanskelig. Hvordan ivareta elever med matematikkvansker i klasserommet?» av Vigdis Lothe Waaler og Vidar Waaler, utgitt i 2019. Den originale artikkelen finner du i den digitale utgaven av utgivelsen.

...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Leseopplæring: Ortografisk lesestrategi

Av Fagmedlem | 25. juni 2023

Leseopplæring: Ortografisk lesestrategi

Denne artikkelen er en språklig og visuelt redigert utgave av en artikkelen «Ortografisk lesestrategi» hentet fra Dysleksi Norges ressurssamling «Når lesing blir vanskelig. Om begynneropplæring i lesing. Hvilke elever trenger ekstra støtte? Og hva slags støtte trenger de?» av Vigdis Lothe Waaler og Vidar Waaler, utgitt i 2022. Den originale artikkelen finner du i den digitale utgaven av u...

To veier til lesing

Av Fagmedlem | 25. juni 2023

To veier til lesing

Denne artikkelen er en visuelt og språklig redigert utgave av en artikkelen «To veier til lesing» hentet fra Dysleksi Norges ressursamling «Når lesing blir vanskelig. Om begynneropplæring i lesing. Hvilke elever trenger ekstra støtte? Og hva slags støtte trenger de?» av Vigdis Lothe Waaler og Vidar Waaler, utgitt i 2022. Den originale artikkelen finner du i den digitale utgaven av utgivel...

Scroll til toppen