Help

Læringsstøttende teknologi og kompensering

fagmedlem

Læringsstøttende teknologi og kompensering

Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital sk...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Læringsstøttende teknologi og kompensering

Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital skole.

Det er mange år siden nå at det bare var elevene med dysleksi som satt med en datamaskin i klasserommet. Programvaren de brukte var spesialprogrammer med lese- og skrivestøtte. Nå er ikke programmene så spesielle lenger. De retter seg mot alle.

Men teknologien har ikke blitt borte. Den har utviklet seg, blitt bedre, og i stor grad funnet veien inn i operativsystemer og de alminnelige løsningene. I dag er det slik at det finnes mye god støtte tilgjengelig i helt alminnelige programmer. I tillegg finnes det egne programmer som gjerne har en enda kraftigere støtte som kan. brukes i tillegg til, eller istedenfor.

Det er viktig at det er elevens behov som styrer tilgangen på utstyr.

Her er en oversikt over viktige støttefunksjoner:

  • Lesestøtte
    • Opplesning (med syntetisk stemme)
    • Lydbøker og digitale bøker (med syntetisk stemme eller innlest)
  • Skrivestøtte
    • Stavehjelp
    • Diktering
  • Språkstøtte
    • Digitale ordbøker (med eller uten bildestøtte)
    • Oversetterprogrammer
  •  Navigering
    • GPS
  • Påminnelser
    • Kalender
    • Klokke
  • Organisering
    • Tankekart

Her kan du lese en rekke gode fagartikler om læringsstøttende teknologi og kompensering:

Medlemswebinar: Matematikkvansker

Av Stine Spjelkavik | 4. desember 2024

Vidar Waaler, spesialpedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge svarer på dine spørsmål om dyskalkuli og matematikkvansker!

Webinaret holdes som et møte på zoom og vil ikke bli tilgjengelig i opptak.

Gode overganger fra barnehage til skole

Av Fagmedlem | 4. desember 2024

Gode overganger fra barnehage til skole

Varighet 45 minutter. Rita Lie, fagleder og fungerende generalsekretæri Dysleksi Norge, forteller om hva som skal til for å skape gode overganger fra barnehage til skole.

Foredraget er tatt opp på ID-huset i Brattvåg hvor Haram kommune hadde oppvekstsamling og fagdag for 300 ansatte i skolen, barnehagene, SFO og PPT. Det kommer innspill fra salen underveis.

Hva er viktig å huske på for å skape trygghet for barna?

...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem
Blond kvinne med stripete genser sitter på gulvet med mobiltelefonen i hendene og ser smilende ut i luften.

Skolen gjorde Vendela (57) syk: Ble plutselig lam i begge beina

Av kre@dys.no | 4. desember 2024

På skolen følte hun seg dum og annerledes. Skriving og lesing var et eneste rør, og hun ble ertet av både lærer og medelever. At hun har dysleksi ble ikke…

To elever i et klasserom, en gutt og en jente, ser på et nettbrett sammen med sin kvinnelige lærer.

Elevenes behov må styre skjermbruken

Av kre@dys.no | 2. desember 2024

Dysleksi Norge er glad for at rapporten fra Skjermbrukutvalget bygger opp under synet på skjerm i skolen som et pedagogisk verktøy som fremmer læring. Tekst: Rita Lie, fungerende generalsekretær i…

Sesong 8 episode 2: Dysleksien gjorde Vendela syk

Av Stine Spjelkavik | 28. november 2024

Vendela Kirsebom er kjent som en av Skandinavias største supermodeller. Hun driver tre merkevarer under eget navn og er stadig å se på tv-skjermen. Da hun deltok i “Norges dummeste”…

Slik ble alle skolene i Haram dysleksivennlige

Av Stine Spjelkavik | 27. november 2024

Slik ble alle skolene i Haram dysleksivennlige

I Haram og Ålesund kommuner har et godt samarbeid mellom lærere, skoleledere og kommunen ført til at nesten alle skolene i de to kommunene nå er dysleksivennlige. 

Haram var først ute med å sertifisere alle sine skoler som dysleksivennlige. Etter kommunesammenslåingen til nye Ålesund i 2020, ønsket kommunen også å inkludere de andre skolene i dette prosjektet. I dag, etter at Haram fra i år ble egen kommune igjen, er hele 19 av 22 skoler i Ålesund komm...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Haram: Her er alle skolene dysleksivennlige!

Av Stine Spjelkavik | 27. november 2024

Haram: Her er alle skolene dysleksivennlige!

I Haram og Ålesund kommuner har et godt samarbeid mellom lærere, skoleledere og kommunen ført til at nesten alle skolene i de to kommunene nå er dysleksivennlige. 

Haram var først ute med å sertifisere alle sine skoler som dysleksivennlige. Etter kommunesammenslåingen til nye Ålesund i 2020, ønsket kommunen også å inkludere de andre skolene i dette prosjektet. I dag, etter at Haram fra i år ble egen kommune igjen, er hele 19 av 22 skoler i Ålesund komm...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem
Blond kvinne med grønn genser på forsiden av bladet Mestring

Mestring nr. 4 2024

Av kre@dys.no | 27. november 2024

Mestring nr. 4 2024 Dette er utgave nr. 4 2024 av medlemsbladet Mestring. Som medlem hos Dysleksi Norge mottar du Mestring fire ganger i året. Du har også tilgang til…

Blond kvinne med grønn genser på forsiden av bladet Mestring

Mestring nr. 4 2024

Av kre@dys.no | 27. november 2024

Mestring nr. 4 2024

Dette er utgave nr. 4 2024 av medlemsbladet Mestring. Som medlem hos Dysleksi Norge mottar du Mestring fire ganger i året. Du har også tilgang til en digital versjon av bladet med mulighet for lyttefunksjon på våre innloggede sider.

I denne utgaven av Mestring forteller Vendela Kirsebom om den vonde skoletiden. På skolen følte hun seg dum og annerledes. Skrivin...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Er det nødvendig med lesekurs for elever med dysleksi?

Av Fagmedlem | 24. oktober 2024

Er det nødvendig med lesekurs for elever med dysleksi?

Av: Vigdis Lothe Waaler

Et vanlig lesetiltak for elever med lesevansker er intensive lesekurs. Dette tiltaket er som regel å finne som en anbefaling fra PPT når de er inne i bildet, eller som et forslag til tiltak etter kartlegging dersom eleven havner under en viss grense. Men hva med elever som har fått en dys...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem