Help

Læringsstøttende teknologi og kompensering

fagmedlem

Læringsstøttende teknologi og kompensering

Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital sk...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Læringsstøttende teknologi og kompensering

Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital skole.

Det er mange år siden nå at det bare var elevene med dysleksi som satt med en datamaskin i klasserommet. Programvaren de brukte var spesialprogrammer med lese- og skrivestøtte. Nå er ikke programmene så spesielle lenger. De retter seg mot alle.

Men teknologien har ikke blitt borte. Den har utviklet seg, blitt bedre, og i stor grad funnet veien inn i operativsystemer og de alminnelige løsningene. I dag er det slik at det finnes mye god støtte tilgjengelig i helt alminnelige programmer. I tillegg finnes det egne programmer som gjerne har en enda kraftigere støtte som kan. brukes i tillegg til, eller istedenfor.

Det er viktig at det er elevens behov som styrer tilgangen på utstyr.

Her er en oversikt over viktige støttefunksjoner:

  • Lesestøtte
    • Opplesning (med syntetisk stemme)
    • Lydbøker og digitale bøker (med syntetisk stemme eller innlest)
  • Skrivestøtte
    • Stavehjelp
    • Diktering
  • Språkstøtte
    • Digitale ordbøker (med eller uten bildestøtte)
    • Oversetterprogrammer
  •  Navigering
    • GPS
  • Påminnelser
    • Kalender
    • Klokke
  • Organisering
    • Tankekart

Her kan du lese en rekke gode fagartikler om læringsstøttende teknologi og kompensering:

Hvordan kan helhetlig vurderingspraksis hjelpe alle elever til å vise det de kan?

Av Fagmedlem | 7. mars 2025

Hvordan kan helhetlig vurderingspraksis hjelpe alle elever til å vise det de kan?

Varighet: 50 minutter
Webinaret er et opptak av Kjell Evensens foredrag «Hvordan kan helhetlig vurderingspraksis hjelpe alle elever til å vise det de kan?», under samlingen for dysleksivennlige skoler i februar 2025.

Kjell Evensen er prosjektleder ved senter for livslang læring, Universitetet i Innlandet. Evensen har lang erfaring som lærer og praksislærer i ungdomsskolen. Han har også arbeidet mye med læreplanforståelse, og har skrevet flere bø...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Video: Du er ikke alene

Av Stine Spjelkavik | 5. mars 2025

I denne korte filmen får vi innblikk i kontrastene ved dysleksi, og hvordan forskjellig støtte kan påvirke opplevelsen av å ha diagnosen. Filmen gir et innblikk i de utfordringene og…

Syv glade skolebarn løper mot kamera

20 år med Dysleksivennlig skole

Av kre@dys.no | 5. mars 2025

Tekst: Åsne Midtbø Aas/Foto: iStock og Marianne Otterdahl-Jensen I 2025 er det 20 år siden arbeidet med å sertifisere dysleksivennlige skoler startet. Dysleksi Norge i 2005 var på et annet…

Fra uro til ro: et nevrologisk perspektiv

Av Fagmedlem | 3. mars 2025

Fra uro til ro: et nevrologisk perspektiv

Dette webinaret er tilgjengelig frem til 03.06.2025.
Varighet: 55 minutter

Webinaret er et opptak av Kaja Næss Johannessens foredrag, «Fra uro til ro – Et nevrologisk perspektiv på hvordan lærevansker kan påvirke atferd og barnets generelle fungering», fra Dysleksivennlig skole-samlingen i februar 2025.

Kaja Næss Johannessen er psykologspesialist, og daglig leder ved SNU-senteret (Senter for neu...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem
Utsnitt av forsiden av rapporten Det digitale (i) livet

Høringssvar fra Dysleksi Norge på NOU 2024:20 skjermbrukutvalget Det digitale (i) livet Balansert oppvekst i skjermenes tid

Av kre@dys.no | 28. februar 2025

Dysleksi Norge takker for muligheten til å gi innspill til NOU 2024:20 om det digitale (i) livet, balansert oppvekst i skjermens tid. Vi er en medlemsorganisasjon med omtrent 14 000…

To damer med hodene tett inntil hverandre på trappa foran Stortinget.

Dysleksi Norges innspill til Gründermeldingen

Av kre@dys.no | 28. februar 2025

Etter å ha hatt møter med stortingsrepresentantene Jenny Klinge og Per Olav Tyldum (SP) fra Næringskomiteen før jul, ble Dysleksi Norge invitert til å komme med direkte innspill til deres…

Mann med brun skinnjakke lener seg over et gelender

Mestring nr. 1 2025

Av kre@dys.no | 25. februar 2025

Mestring nr. 1 2025

Dette er utgave nr. 1 2025 av medlemsbladet Mestring. Som medlem hos Dysleksi Norge mottar du Mestring fire ganger i året. Du har også tilgang til en digital versjon av bladet med mulighet for lyttefunksjon på våre innloggede sider.

I denne utgaven av Mestring forteller kjendiskokken Kjartan Skjelde om hvordan han nylig fikk dysleksidiagnosen i en alder av 48 år. Kja...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Sesong 8 episode 4: Dysleksien saboterte for John Sigvart

Av Stine Spjelkavik | 25. februar 2025

Han hang alltid litt etter de andre på skolen. John Sigvart Jamtlis klassekamerater var som regel et steg foran ham. Derfor brukte han mattetimene til å tegne. Det var kanskje…

Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?

Av Fagmedlem | 29. januar 2025

Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?

Av: Vigdis Lothe Waaler

Dysleksi refereres til som en lese- og skrivevanske. Men hva innebærer det å ha en skrivevanske? Det er ikke uvanlig at man først og fremst assosierer skrivevanske med det å skrive ord riktig. Men er det egentlig sånn? Gode skriftlige ferdigheter er en forutsetning for å delt...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Rapport: Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker

Av kre@dys.no | 16. januar 2025

Les rapporten her! Mangler lærere kompetanse knyttet til spesifikke lærevansker? Rapporten «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker» viser at 1 av 4 lærere i ingen grad…