Help

Dysleksivennlig skole

fagmedlem

Dysleksivennlig skole

Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen “dysleksivennlig skole”. Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og av...

Hvorfor får jeg ikke tilgang til mer av innholdet?

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Du kan melde deg inn her

LOGG INN
LOGG INN

Dysleksivennlig skole

Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen "dysleksivennlig skole". Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegger rapport til landsstyret.

Landsstyret i Dysleksi Norge behandler rådgivers rapport og fatter beslutning i saken.

Dette kjennetegner en dysleksivennlig skole:

  • Har et inkluderende og aksepterende miljø.
  • Har gode systemer og kompetanse på å finne dem som har vansker.
  • Kartlegger og registrerer alle elevenes leseferdigheter systematisk.
  • Følger opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det.
  • Setter raskt inn tiltak som fungerer.
  • Er gode på å bruke mulighetene IKT gir.
  • Sørger for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker.
  • Er både små og store, i fattige og rike kommuner.
  • Har ikke mer tid eller ressurser enn andre skoler, men de setter kunnskap i system og skaper gode rutiner.
  • Evner å se forbedringspotensial og har vilje til å endre praksis.

Her kan du lese en rekke artikler om dysleksivennlig skole:

Forsiden av Mestring nr. 1 2024

Mestring nr. 1 2024

Av kre@dys.no | 22. februar 2024

Mestring nr. 1 2024 Dette er utgave nr. 1 2024 av medlemsbladet Mestring. Som medlem hos Dysleksi Norge mottar du Mestring fire ganger i året. Du har også tilgang til…

Webinar: Bruk av digitale verktøy

Av Fagmedlem | 12. februar 2024

Webinar: Bruk av digitale verktøy

Kommer 7. mars klokken 14.30

Hva fant vi gjennom følgeforskningen i prosjektet ‘Den digitale verktøykassa’?

Marianne Hagelia er lærer og har jobbet med pedagogisk bruk av digitale hjelpemidler siden 1997. Hun er ansatt ved Høgskolen i Østfold. I samarbeid med ADHD Norge og Dysleksi Norge har Hagelia jobbet med et prosjekt som har sett på bruk av digitale verktøy. Det er følgeforskningen i dette prosjekt...

Hvorfor får jeg ikke tilgang til mer av innholdet?

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Du kan melde deg inn her

LOGG INN
LOGG INN

Tiltak for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser/DLD i videregående skole

Av Fagmedlem | 29. januar 2024

Tiltak for elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser/DLD i videregående skole

Av: Rita Lie

Utviklingsmessig språkforstyrrelse/DLD er en tilstand som påvirker språkutviklingen. DLD brukes om personer med uventede og vedvarende språkforstyrrelser som ikke kan forklares med andre former for funksjonsnedsettelse. Det innebærer med andre ord at det er et misforhold mellom språklige ferdigheter og personens fungering på andre utviklingsområder. Det påvirker kommunikasjonsevnen, og kan ha en betydelig innvirkning på akademisk og sosial fungering. Det er e...

Hvorfor får jeg ikke tilgang til mer av innholdet?

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Du kan melde deg inn her

LOGG INN
LOGG INN

Webinar: Slik får du teksten opplest

Av Stine Spjelkavik | 25. januar 2024

Webinar: Slik får du teksten opplest

Bli kjent med opplesing, og hvordan man kan få nesten all tekst opplest. 

I dette webinaret viser Line Yri-Hagen forskjellige løsninger for opplesing av tekst. Hun går også gjennom rettigheter, og hva man bør være bevisst på under lytting av tekst.

...

Hvorfor får jeg ikke tilgang til mer av innholdet?

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Du kan melde deg inn her

LOGG INN
Tegning av kvinne foran datamaskin

Nå blir vi mer tilgjengelige for deg!

Av Caroline Solem | 16. januar 2024

Nå har vi en ny innloggingstjeneste for medlemmer. Dermed har du alltid tilgang til medlemstilbudet vårt – når og hvor du vil. Dysleksi Norges nye innloggingstjeneste for medlemmer gir deg…

Ung kvinne lener seg mot gelender. Forsiden av bladet Mestring nr. 4 2023

Mestring nr. 4 2023

Av kre@dys.no | 15. januar 2024

Mestring nr. 4 2023

I denne utgaven av Mestring møter du Signe, som har DLD.

For Signe er misforståelsene det verste med å ha DLD. Hun opplever at mange snakker til henne som om hun skulle vært et barn.

I bladet kan du også lese om:

Ikke medlem enda? Som medlem får du tilgang til medlemsbladet digitalt og i din postkasse. Les mer om medlemskap her!

om medlemskap her!

Du kan melde deg inn her

LOGG INN

Sesong 8 episode 1: Jarle drømmer om å lande på månen

Av Stine Spjelkavik | 15. januar 2024

Jarle Steinberg jobber med bemannet romfart og drømmer om å lande på månen. Hvor realistisk er egentlig det målet? Til Jarles søsters fortvilelse blir det stadig mer sannsynlig, mener han selv.

Arbeidsprogram: en metode basert på praktiske erfaringer

Av Fagmedlem | 15. januar 2024

Arbeidsprogram: en metode basert på praktiske erfaringer

Tone Hager Løvdal har gjennom sine 20 år som lærer funnet en metode som fungerer for å tilpasse seg den enkelte elev, selv i et fullt klasserom. Dette er hennes erfaringer. Artikkelen er skrevet i jeg-form og baserer seg på videoklippene som du finner i artikkelen:

Denne teksten og disse videoklippene baserer seg på mine erfaringer som lærer. Det skal handle om hvor utfordrende det kan være for en lærer å oppfylle paragrafene i Opplæringsloven. 

Hvorfor får jeg ikke tilgang til mer av innholdet?

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Du kan melde deg inn her

LOGG INN
LOGG INN

Webinar: Innføring i digitale hjelpemidler for elever med dysleksi

Av Fagmedlem | 12. januar 2024

Webinar: Innføring i digitale hjelpemidler for elever med dysleksi

Direkte onsdag 28.02 klokken 14.30!

I dette webinaret gir medlemskonsulent Line Yri-Hagen en generell innføring i digitale verktøy for fagmedlemmer. I webinaret går vi gjennom opplesing av tekst, skrivestøtte og annet elevene kan ha nytte av i sin skolehverdag. 

Webinaret varer i 50 minutter og Yri-Hagen setter av tid til å svare på innsendte spørsmål.

Scroll til toppen