Help

Dysleksivennlig skole

fagmedlem

Dysleksivennlig skole

Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen “dysleksivennlig skole”. Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegge...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Dysleksivennlig skole

Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen "dysleksivennlig skole". Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegger rapport til landsstyret.

Landsstyret i Dysleksi Norge behandler rådgivers rapport og fatter beslutning i saken.

Dette kjennetegner en dysleksivennlig skole:

  • Har et inkluderende og aksepterende miljø.
  • Har gode systemer og kompetanse på å finne dem som har vansker.
  • Kartlegger og registrerer alle elevenes leseferdigheter systematisk.
  • Følger opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det.
  • Setter raskt inn tiltak som fungerer.
  • Er gode på å bruke mulighetene IKT gir.
  • Sørger for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker.
  • Er både små og store, i fattige og rike kommuner.
  • Har ikke mer tid eller ressurser enn andre skoler, men de setter kunnskap i system og skaper gode rutiner.
  • Evner å se forbedringspotensial og har vilje til å endre praksis.

Her kan du lese en rekke artikler om dysleksivennlig skole:

KOMMER: Kartlegging, identifisering og tiltak i barnehagen

Av Stine Spjelkavik | 9. oktober 2024

KOMMER: Kartlegging, identifisering og tiltak i barnehagen

Webinaret strømmes onsdag 6. november klokken 14.30. Varighet: omtrent 1 time og 10 minutter.

Spesialpedagog og fagleder i Dysleksi Norge Rita Lie går gjennom kartlegging, identifisering og tiltak for barn med dysleksi, DLD og mattevansker i barnehagen.

Vi strømmer tre webinarer rettet mot barnehagene i tiden som kommer.
Dette er det første av dem.

...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Webinar: Barnekonvensjonen

Av Stine Spjelkavik | 9. oktober 2024

FNs konvensjon om barnets rettigheter er en internasjonal avtale om barns rettigheter. Denne avtalen kaller vi som regel bare for Barnekonvensjonen. I dette webinaret forklarer Silje Steinardotter Hasle,
Seniorrådgiver i Barneombudet, hva avtalen betyr og hvordan barnekonvensjonen angår deg.

Kvinne med grått hår, runde briller, mintgrønn genser og stripete skjerf står mot en grå vegg og en murvegg.

Ønsker regjeringen å være dysleksi-fiendtlig?

Av kre@dys.no | 26. september 2024

Det å lovfeste retten til fysisk lærebok er direkte diskriminerende overfor alle som også trenger boka digitalt. Regjeringen kan ikke fronte inkludering samtidig som de gjør livet vanskeligere for barn…

PC og mobiltelefon

Webinar: kurs for voksne!

Av Stine Spjelkavik | 24. september 2024

Webinar: kurs for voksne!

Kurset ledes av Line Yri-Hagen, medlemsveileder hos Dysleksi Norge. Line er ekspert på data og hjelpemidler. Kurset varer i 50 minutter. 

I dette webinaret gir medlemskonsulent Line deg en oversikt over hva slags hjelp som finnes for voksne med dysleksi, dyskalkuli eller DLD.

...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Webinar: Barnekonvensjonen

Av Stine Spjelkavik | 24. september 2024

Webinar: Barnekonvensjonen

Denne kategorien er for frivillige

Perspektivkonferansen 2024

Av Fagmedlem | 23. september 2024

Perspektivkonferansen 2024

Mandag 16. september ble årets Perspektivkonferanse avholdt.
Her kan du se foredragene fra konferansen. Alle våre videoer er tekstet.

Diagnosis & intervention of dyscalculia

Dr. Giannis Karagiannakis er foreleser og medforsker ved Lab of Experimental Psychology ved Universitetet i Athen. Denne forelesningen er på engelsk, men er tekstet både på engelsk og norsk.

Gode tiltak for elever med matematikkvansker

Av Fagmedlem | 23. september 2024

Gode tiltak for elever med matematikkvansker

En praksisnær forelesning av Olaug Svingen, Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. Opptaket er gjort under Perspektivkonferansen 2024. Opptaket er i likhet med alle våre webinarer tekstet på norsk.

Om foreleseren: Ansatt ved Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. Hun er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning ...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Hvordan møter vi elever med matteangst?

Av Fagmedlem | 23. september 2024

Hvordan møter vi elever med matteangst?

Tervje Ulv Throndsen foreleser her om blant annet sammenhengen mellom matteangst og ferdigheter. Opptaket er gjort under Perspektivkonferansen 2024. Opptaket er i likhet med alle våre webinarer tekstet på norsk

Om foreleseren: Terje har en master i spesialpedagogikk med fordypning i spesifikke lærevansker fra Institutt for spesialpe...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Diagnosis & intervention of dyscalculia

Av Fagmedlem | 23. september 2024

Diagnosis & intervention of dyscalculia

Mathematics learning disability: paths & case studies ved Giannis Karagiannakis. Denne forelesninngen er på engelsk, men du kan velge mellom norsk og engelsk teksting. Tekstingen er laget ved hjelp av AI. Ta gjerne kontakt dersom du oppdager feil. Foredraget delt opp i to deler og er tatt opp under Perspektivkonferansen 2024.

Om foreleseren: Dr. Giannis Karagiannakis er foreleser og medforsker ved Lab of Experimental ...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Webinar: Hvorfor kan kommunikasjon være vanskelig?

Av Stine Spjelkavik | 18. september 2024

Webinar: Hvorfor kan kommunikasjon være vanskelig?

Denne kategorien er for frivillige