Dysleksivennlig skole
fagmedlemDysleksivennlig skole
Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen «dysleksivennlig skole». Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegge...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemDysleksivennlig skole
Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen "dysleksivennlig skole". Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegger rapport til landsstyret.
Landsstyret i Dysleksi Norge behandler rådgivers rapport og fatter beslutning i saken.
Dette kjennetegner en dysleksivennlig skole:
- Har et inkluderende og aksepterende miljø.
- Har gode systemer og kompetanse på å finne dem som har vansker.
- Kartlegger og registrerer alle elevenes leseferdigheter systematisk.
- Følger opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det.
- Setter raskt inn tiltak som fungerer.
- Er gode på å bruke mulighetene IKT gir.
- Sørger for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker.
- Er både små og store, i fattige og rike kommuner.
- Har ikke mer tid eller ressurser enn andre skoler, men de setter kunnskap i system og skaper gode rutiner.
- Evner å se forbedringspotensial og har vilje til å endre praksis.
Her kan du lese en rekke artikler om dysleksivennlig skole:
Rapportlansering: Kompetansestatus
Bare 7 av 100 lærere mener de har fått tilstrekkelig opplæring om dysleksi. Når det gjelder dyskalkuli, er tallet så lavt som 2 av 100, og for DLD er det…
– Som lærere blir vi aldri utlærte
I 2006 ble Sjøstrand skole i Kristiansand den aller første skolen som Dysleksi Norge sertifiserte som dysleksivennlig. Og selv om lærerne som var med på å gjøre Sjøstrand skole dysleksivennlig,…
Vi må ta lærernes kompetanse på alvor
En ny rapport avdekker alvorlige mangler i lærernes kompetanse: Lærerne mener selv at de har fått altfor lite opplæring om de vanligste lærevanskene. Og kun halvparten av lærerne mener de…
Sesong 8 episode 3: Spesialundervisningen holdt Caroline utenfor
Vennligst godta markedsføringscookies for å se denne rapporten. Caroline (25) gledet seg til å starte på ungdomsskolen, men gleden ble kortvarig. Dysleksien hadde ikke vært noe hinder på barneskolen, men…
Medlemswebinar: Matematikkvansker
Vidar Waaler, spesialpedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge svarer på dine spørsmål om dyskalkuli og matematikkvansker!
Webinaret holdes som et møte på zoom og vil ikke bli tilgjengelig i opptak.
Gode overganger fra barnehage til skole
Gode overganger fra barnehage til skole
Varighet 45 minutter. Rita Lie, fagleder og fungerende generalsekretæri Dysleksi Norge, forteller om hva som skal til for å skape gode overganger fra barnehage til skole.
Foredraget er tatt opp på ID-huset i Brattvåg hvor Haram kommune hadde oppvekstsamling og fagdag for 300 ansatte i skolen, barnehagene, SFO og PPT. Det kommer innspill fra salen underveis.
Hva er viktig å huske på for å skape trygghet for barna?
...Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemSkolen gjorde Vendela (57) syk: Ble plutselig lam i begge beina
På skolen følte hun seg dum og annerledes. Skriving og lesing var et eneste rør, og hun ble ertet av både lærer og medelever. At hun har dysleksi ble ikke…
Elevenes behov må styre skjermbruken
Dysleksi Norge er glad for at rapporten fra Skjermbrukutvalget bygger opp under synet på skjerm i skolen som et pedagogisk verktøy som fremmer læring. Tekst: Rita Lie, fungerende generalsekretær i…
Sesong 8 episode 2: Dysleksien gjorde Vendela syk
Vennligst godta markedsføringscookies for å se denne rapporten. Vendela Kirsebom er kjent som en av Skandinavias største supermodeller. Hun driver tre merkevarer under eget navn og er stadig å se…
Slik ble alle skolene i Haram dysleksivennlige
Slik ble alle skolene i Haram dysleksivennlige
I Haram og Ålesund kommuner har et godt samarbeid mellom lærere, skoleledere og kommunen ført til at nesten alle skolene i de to kommunene nå er dysleksivennlige.
Haram var først ute med å sertifisere alle sine skoler som dysleksivennlige. Etter kommunesammenslåingen til nye Ålesund i 2020, ønsket kommunen også å inkludere de andre skolene i dette prosjektet. I dag, etter at Haram fra i år ble egen kommune igjen, er hele 19 av 22 skoler i Ålesund komm...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlem