Help

Dysleksivennlig skole

fagmedlem

Dysleksivennlig skole

Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen «dysleksivennlig skole». Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og av...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Dysleksivennlig skole

Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen "dysleksivennlig skole". Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegger rapport til landsstyret.

Landsstyret i Dysleksi Norge behandler rådgivers rapport og fatter beslutning i saken.

Dette kjennetegner en dysleksivennlig skole:

  • Har et inkluderende og aksepterende miljø.
  • Har gode systemer og kompetanse på å finne dem som har vansker.
  • Kartlegger og registrerer alle elevenes leseferdigheter systematisk.
  • Følger opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det.
  • Setter raskt inn tiltak som fungerer.
  • Er gode på å bruke mulighetene IKT gir.
  • Sørger for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker.
  • Er både små og store, i fattige og rike kommuner.
  • Har ikke mer tid eller ressurser enn andre skoler, men de setter kunnskap i system og skaper gode rutiner.
  • Evner å se forbedringspotensial og har vilje til å endre praksis.

Her kan du lese en rekke artikler om dysleksivennlig skole:

Forsiden av Mestring nr. 2 2024 med bilde av jente som ligger på gulvet med en notatbok

Mestring nr. 2 2024

Av Stine Spjelkavik | 3. juni 2024

Mestring nr. 2 2024

Mestring nr. 2 2024

Dette er utgave nr. 2 2024 av medlemsbladet Mestring.

I denne utgaven av Mestring møter du Sofie Andersen (26). Med dyskalkuli og en alvorlig grad av dysleksi fikk Sofie stadig høre at hun var dum i oppveksten. Nå jobber hun selv med barn og har et spesielt blikk for dem som faller litt utenfor.

I bladet kan du også lese om:

For å lese og lytte t...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Forsiden av Mestring nr. 2 2024 med bilde av jente som ligger på gulvet med en notatbok

Mestring nr. 2 2024

Av kre@dys.no | 24. mai 2024

Mestring nr. 2 2024 Dette er utgave nr. 2 2024 av medlemsbladet Mestring. Som medlem hos Dysleksi Norge mottar du Mestring fire ganger i året. Du har også tilgang til…

Sesong 7 episode 6: Simen vil hjelpe andre dyslektikere

Av Stine Spjelkavik | 23. mai 2024

Hvorfor har ingen fortalt meg dette før? Da Simen Iddeng (28) tok faget nevrobiologi som en del av psyologistudiene falt bitene på plass. Pensumet forklarte i detalj hva i hjernen som er annerledes hos dyslektikere

Webinar: God kommunikasjon med Benjamin Silseth

Av Stine Spjelkavik | 16. mai 2024

Webinar: God kommunikasjon med Benjamin Silseth

I dette webinaret snakker psykolog Benjamin Silseth, kjent fra blant annet tv-programmene TrekantSofa og podkasten «Baarli og Benjamin går i terapi», hva som er god kommunikasjon.


Webinaret varer i omtrent 50 minutter.

Problemer med kommunikasjon kan oppstå for alle mennesker. Dersom man har utfordringer som for eksempel dysleksi, DLD og ADHD, kan det være ekstra nyttig å være oppmerksom på hva som skjer mellom ...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Bekymringsfullt skolefravær

Av Fagmedlem | 10. mai 2024

Bekymringsfullt skolefravær

Av: Vigdis Lothe Waaler

Denne artikkelen retter søkelyset mot bekymringsfullt skolefravær. Dette er et begrep som i flere sammenhenger tar over for uttrykk som skolevegring, skoleangst, problematisk skolefravær og høyt skolefravær. Det er ofte flere og sammensatte årsaker til bekymringsfullt fravær.

Elever med lese- og skrivevansker, matematikkvansker, språkvansker eller generelle lærevansker er en gruppe som er spesielt sårbare for å utvikle bekymringsfullt sk...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem
Perspektivprisen 2019

Perspektivprisen

Av kre@dys.no | 8. mai 2024

Årets Perspektivkonferanse finner sted den 16. september i år. Nå kan du nominere til årets Perspektivpris! Den går til en/en enhet som har gjort et spesielt godt arbeid for dem med spesifikke lærevansker, da…

Språkskole: På tur til Manchester

Av Stine Spjelkavik | 2. mai 2024

Hei, jeg heter Luna Moen Dalviken og går første året på Notodden videregående skole. Da jeg først fikk vite at jeg hadde dysleksi på slutten av barneskolen, ble jeg veldig…

Nyttig informasjon til deg som skal på språkskole!

Av Stine Spjelkavik | 2. mai 2024

Nyttig informasjon til deg som skal på språkskole Her finner du all informasjonen du trenger før og underveis til Dysleksi Norges språkskole 2024. NB! Ved endringer i informasjonen vil du…

Webinar for barn og unge: Bli motivert til skolearbeidet!

Av Stine Spjelkavik | 3. april 2024

Webinar for barn og unge: Bli motivert til skolearbeidet!

Hvordan kan du motivere deg selv til å jobbe bedre med skolearbeidet? Mads Johan Øgaard har dysleksi og dyskalkuli. Han er også foredragsholder, illustratør og prisvinnende animatør. I dette webinaret for barn og unge gir han sine beste råd til hvordan du kan bytte ut frustrasjon med motivasjon!

...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Sesong 7 episode 5: Teknologien endret livet til Magnus!

Av Stine Spjelkavik | 22. mars 2024

Magnus Nohr, førstelektor i IKT og læring ved Høgskolen i Østfold, kjente selv på kroppen hvordan dysleksien og bruk av hjelpemidler gjør at man havner litt utenfor flokken.