Dysleksivennlig skole
fagmedlemDysleksivennlig skole
Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen “dysleksivennlig skole”. Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegge...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemDysleksivennlig skole
Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen "dysleksivennlig skole". Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegger rapport til landsstyret.
Landsstyret i Dysleksi Norge behandler rådgivers rapport og fatter beslutning i saken.
Dette kjennetegner en dysleksivennlig skole:
- Har et inkluderende og aksepterende miljø.
- Har gode systemer og kompetanse på å finne dem som har vansker.
- Kartlegger og registrerer alle elevenes leseferdigheter systematisk.
- Følger opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det.
- Setter raskt inn tiltak som fungerer.
- Er gode på å bruke mulighetene IKT gir.
- Sørger for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker.
- Er både små og store, i fattige og rike kommuner.
- Har ikke mer tid eller ressurser enn andre skoler, men de setter kunnskap i system og skaper gode rutiner.
- Evner å se forbedringspotensial og har vilje til å endre praksis.
Her kan du lese en rekke artikler om dysleksivennlig skole:
Ønsker regjeringen å være dysleksi-fiendtlig?
Det å lovfeste retten til fysisk lærebok er direkte diskriminerende overfor alle som også trenger boka digitalt. Regjeringen kan ikke fronte inkludering samtidig som de gjør livet vanskeligere for barn…
Webinar: kurs for voksne!
Webinar: kurs for voksne!
Kurset ledes av Line Yri-Hagen, medlemsveileder hos Dysleksi Norge. Line er ekspert på data og hjelpemidler. Kurset varer i 50 minutter.
I dette webinaret gir medlemskonsulent Line deg en oversikt over hva slags hjelp som finnes for voksne med dysleksi, dyskalkuli eller DLD.
...Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.
Les mer om medlemskap her!
Logg inn Bli medlemPerspektivkonferansen 2024
Perspektivkonferansen 2024
Mandag 16. september ble årets Perspektivkonferanse avholdt.
Her kan du se foredragene fra konferansen. Alle våre videoer er tekstet.
Diagnosis & intervention of dyscalculia
Dr. Giannis Karagiannakis er foreleser og medforsker ved Lab of Experimental Psychology ved Universitetet i Athen. Denne forelesningen er på engelsk, men er tekstet både på engelsk og norsk.
Les mer
om
fagmedlemskap her!
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Gode tiltak for elever med matematikkvansker
Gode tiltak for elever med matematikkvansker
En praksisnær forelesning av Olaug Svingen, Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. Opptaket er gjort under Perspektivkonferansen 2024. Opptaket er i likhet med alle våre webinarer tekstet på norsk.
Om foreleseren: Ansatt ved Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen. Hun er utdannet allmennlærer med tilleggsutdanning ...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemHvordan møter vi elever med matteangst?
Hvordan møter vi elever med matteangst?
Tervje Ulv Throndsen foreleser her om blant annet sammenhengen mellom matteangst og ferdigheter. Opptaket er gjort under Perspektivkonferansen 2024. Opptaket er i likhet med alle våre webinarer tekstet på norsk
Om foreleseren: Terje har en master i spesialpedagogikk med fordypning i spesifikke lærevansker fra Institutt for spesialpe...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemDiagnosis & intervention of dyscalculia
Diagnosis & intervention of dyscalculia
Mathematics learning disability: paths & case studies ved Giannis Karagiannakis. Denne forelesninngen er på engelsk, men du kan velge mellom norsk og engelsk teksting. Tekstingen er laget ved hjelp av AI. Ta gjerne kontakt dersom du oppdager feil. Foredraget delt opp i to deler og er tatt opp under Perspektivkonferansen 2024.
Om foreleseren: Dr. Giannis Karagiannakis er foreleser og medforsker ved Lab of Experimental ...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlem