Definisjon av spesifikke matematikkvansker
fagmedlemDefinisjon av spesifikke matematikkvansker (dyskalkuli)
Dysleksi Norges definisjon
Spesifikke matematikkvansker kjennetegnes av betydelige og vedvarende vansker...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemDefinisjon av spesifikke matematikkvansker (dyskalkuli)
Dysleksi Norges definisjon
Spesifikke matematikkvansker kjennetegnes av betydelige og vedvarende vansker med å lære matematiske ferdigheter, som mengde- og tallforståelse, innlæring av tallfakta, automatisering av regneferdigheter, regnestrategier og matematisk resonnering. Personen presterer markant svakere i matematikk og/eller aritmetikk enn forventet ut fra alder eller generelt evnenivå. Dette kan føre til utfordringer i utdanning og arbeidsliv.
Spesifikke matematikkvansker er forårsaket av en medfødt disposisjon for lærevansker i matematikk. Selv om vanskene er vedvarende, er det mulig å øke læringsutbyttet med langsiktige, tilpassede og systematiske tiltak. Med medfødt menes at vanskene ikke er ervervet.
Spesifikke matematikkvansker er ikke forårsaket av et lavt generelt evnenivå, sensoriske vansker (syn eller hørsel), en nevrologisk skade, andre lærevansker, utilstrekkelig eller manglende opplæring, mangelfulle språkferdigheter i undervisningsspråket eller psykososiale belastninger.
Om definisjonen
Dysleksi Norges definisjon er utarbeidet av organisasjonens fagutvalg i 2020. Les mer om hva den bygger på under.