Lover og regler for PP-tjenesten
fagmedlemLover og regler for PP-tjenesten
Hver kommune og hver fylkeskommune skal ha en pedagogisk psykologisk tjeneste (§11-13). Det følger av forarbeidene at det kan inngås samarbeid andre kommuner, men kommune kan altså ikke utelukkende basere seg på kjøp av tjenester for å innfri plikten til å ha et tilbud.
PP-tjenesten skal samarbeide med og støtte skolene i det foreby...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemLover og regler for PP-tjenesten
Denne artikkelen er oppdatert etter den nye opplæringsloven av 2024. Les mer her.
Hver kommune og hver fylkeskommune skal ha en pedagogisk psykologisk tjeneste (§11-13). Det følger av forarbeidene at det kan inngås samarbeid andre kommuner, men kommune kan altså ikke utelukkende basere seg på kjøp av tjenester for å innfri plikten til å ha et tilbud.
PP-tjenesten skal samarbeide med og støtte skolene i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende opplæringstilbud til elever som kan ha behov for tilrettelegging av opplæringen.
Tjenesten skal:
- Støtte og veilede skolene i å utrede behov for tilrettelegging av opplæringen og i å sette inn tiltak så tidlig som mulig når det trengs
- Hjelpe til med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling slik at opplæringstilbudet blir så inkluderende og godt tilrettelagt som mulig.
Det står i opplæringsloven §11-13 første og andre ledd.
I opplæringsloven §11-13 tredje ledd står det at:
«Der lova eller forskrift krev sakkunnig vurdering, er det den pedagogisk-psykologiske tenesta som skal utarbeide vurderinga».
Her er en kort gjennomgang av de stedene loven eller forskrift krever sakkyndig vurdering:
Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlig behov for det. PPT er sakkyndig instans og skal vurdere barnets særlige behov for spesialpedagogisk hjelp.
I Barnehageloven står det hva den sakkyndige vurderingen skal inneholde (bhl §34):
- om det foreligger sen utvikling og lærevansker hos barnet.
- realistiske mål for barnets utvikling og læring.
- om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet.
- hvilken type hjelp og organisering som vil bidra til barnets utvikling og læring.
- hvilket omfang av spesialpedagogisk hjelp som er nødvendig, og hvilken kompetanse de som gir hjelpen bør ha.
Merk at barnehageloven §35 også angir hva vedtaket skal inneholde. Det er dermed viktig at den sakkyndige vurderingen beskriver alt det som er relevant for den hjelpen barnet trenger, slik at vedtaket kan fattes basert på alle relevante faglige vurderinger.
Kommunen kan frita en elev helt eller delvis fra opplæringsplikten hvis hensynet til barnet tilsier det, foreldrene samtykker og det foreligger en sakkyndig vurdering. Det står i opplæringsloven §2-2.
I merknaden står det at det for eksempel kan gjelde for elever som er syke eller av andre grunner ikke kan følge opplæringa hver dag eller hele skoledager. Terskelen for fritak er høy. Den samme bestemmelsen kan også anvendes for elever med stort læringspotensial slik at de kan hoppe over trinn og dermed gjennomføre grunnskolen på kortere tid.
Kommunen skal la barnet begynne på skolen det året barnet fyller syv år hvis foreldrene søker om det eller samtykker til det, og det etter en sakkyndig vurdering er tvil om barnet er kommet langt nok i utviklingen sin til at det bør begynne på skolen det året barnet fyller seks år.
Kommunen kan også la et barn begynne på skolen det året barnet fyller fem år, hvis foreldrene søker om det eller samtykker til det og en sakkyndig vurdering viser at det er forsvarlig.
Det står i opplæringsloven § 2-4.
I merknaden står det at regelen ikke åpner for å utsette skolestart med mer enn ett år. Dersom det er aktuelt, må regelen om fritak fra opplæringsplikten etter §2-2 benyttes.
Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring etter §11-6 hvis de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Det er et krav om at det gjøres en sakkyndig vurdering før det fattes et vedtak. Opplæringslovens §11-8 lister opp hva den sakkyndige vurderingen skal inneholde:
- Eleven sitt utbytte av opplæringen
- Hvorfor eleven eventuelt ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av opplæringen
- Hva som er realistiske opplæringsmål for eleven
- Hvilke tiltak som kan gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen
- Hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen bør ha, hvis det skal gjøres unntak fra kompetansekravene
I Prop. 57 L (2022-2023) side 189 står det at departementet mener at en sakkyndig vurdering skal ta stilling til om eleven har en lærevanske og at dette er dekkes under bokstav B. Det at punktet er fjernet fra listen (sammenlignet med opplæringsloven av 1998) er altså ikke ment som en endring. Dette fremgår også av Utdanningsdirektoratet sin veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging. Under avsnittet 6.2.1 Krav til innholdet i den sakkyndige vurderingen og underpunkt Hvorfor eleven ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av opplæringen, står det at «PP-tjenesten må kartlegge hvilke særlige utfordringer og behov eleven har».
I merknaden fra Prop. 57 L (2022-2023) til §11-7 står det at:
Dersom en elev selv eller foreldrene til eleven mener at hun eller han ikke får et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, kan de kreve at kommunen eller fylkeskommunen gjennom et enkeltvedtak tar stilling til om eleven har krav på individuelt tilrettelagt opplæring.
Vilkår for inntak til videregående (opplæringsforskriften §4-13)
Søkere som ikke oppfyller krav til inntak for videregående trinn 2 og 3 kan likevel tas inn blant annet hvis de har hatt karakterfritak etter vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring eller hvis de planlegger å følge videregående opplæring med individuelt utvalgte kompetansemål.
For disse elevene skal fylkeskommunen legge vekt på den sakkyndige vurderingen.
Fortrinnsrett til et bestemt utdanningsprogram ved inntak til vidaregåande trinn 1 (opplæringsforskriften §4-21)
Søkere som har omfattende behov for tilrettelegging etter opplæringsloven kapittel 11, har fortrinnsrett ved inntak etter gitte vilkår.
Det skal foreligge en sakkyndig vurdering fra PPT i fylkeskommunen som skal redegjøre for de vanskene som ligge til grunn for vedtaket om individuell tilrettelegging fra grunnskolen og de tiltakene som ble satt inn der. PPT skal også ta stilling til om søkeren har et særlig behov for å bli tatt inn til et særskilt utdanningsprogram, som ikke kan sikres ved at søkeren blir tatt inn til ett av tre utdanningsprogram. De sakkyndige vurderingen skal vurdere:
- Om det er sannsynlig at søkeren har større mulighet till å fullføre videregående opplæring dersom søkeren blir tatt inn til et særskilt utdanningsprogram
- Om og eventuelt i hvilken grad søkeren har større mulighet for å fullføre andre utdanningsprogram enn det søkeren har ført opp som førstevalget sitt
- Hvilket behov søkeren har for særskilt tilrettelegging dersom søkeren blir tatt inn til det særskilte utdanningsprogrammet, sammenliknet med hvilke behov søkeren har for særskilt tilrettelegging på andre utdanningsprogram.
I forskrift til opplæringsloven §9-49 står det at elever, lærlinger og praksisbrevkandidater i yrkesfaglige utdanningsprogram og har store lærevansker, kan søke om vitnemål selv om de ikke har bestått alle fagene.
- For elever og lærlinger gjelder dette de som har fulgt opplæringen, men ikke bestått i 1 eller 2 fellesfag.
- For praksisbrevkandidater gjelder det de som har fulgt opplæringen, men ikke bestått i 1 fag.
Det må foreligge en sakkyndig vurdering fra PPT som dokumenterer lærevanskene i den videregående opplæringen. Det er fylkeskommunen som avgjør søknaden, men ikke før overgangen fra trinn 2 til trinn 3.
I forskrift til opplæringsloven § 9-34 står det at elever har rett til særskilt tilrettelegging av eksamen hvis de trenger det for å få vist kompetansen sin i faget. Tilretteleggingen må være tilpasset behovet til hver enkelt elev så langt det er mulig, men eleven må bli prøvd i kompetansemålene i faget. Eleven skal ikke få fordeler fremfor andre eksamenskandidater.
I merknaden til denne forskriften står det blant annet presisert at:
- Kommunen eller fylkeskommunen vurderer om det er behov for at eleven legger frem en uttalelse fra en sakkyndig instans. Det samme gjelder privatister, men kommunen eller fylkeskommunen vil trolig trenge mer dokumentasjon som viser behovet for særskilt tilrettelegging, for å kunne vurdere søknaden. Denne uttalelsen må ikke nødvendigvis komme fra PP-tjenesten.
I forskrift til opplæringsloven § 9-62 står det at de som har opplæring i bedrift, elever og praksiskandidater har rett til særskilt tilrettelegging hvis de trenger det for å få vist kompetansen sin i faget. Tilretteleggingen må være tilpasset behovene til hver enkelt kandidat så langt det er mulig, men kandidaten må bli prøvd i kompetansemålene i faget og skal ikke få fordeler fremfor andre elever.
Det står i opplæringsforskriften at fylkeskommunen kan kreve at en sakkyndig instans vurderer behovet for tilrettelegging.
Hjemmel: Forskrift til opplæringsloven §9-21
Elever, tidligere elever og privatister har rett til fritak fra vurdering med karakter i det skriftspråket de har som sidemål, hvis ett av disse vilkårene er oppfylt:
Bokstav a. De har vansker med å lære både bokmål og nynorsk på grunn av dokumentert sjukdom, skade eller dysfunksjon.
(De andre vilkårene gjelder andre forhold og er ikke listet opp her).
I merknaden står det at for å få fritak etter første ledd bokstav a er det krav om dokumentasjon fra en sakkyndig som konkret sier noe om at eleven har problemer med å lære både bokmål og nynorsk. Slik dokumentasjon vil normalt innebære en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten, men annen dokumentasjon kan også være relevant, avhengig av hva slags sykdom, skade eller dysfunksjon det er snakk om. Det er ikke tilstrekkelig om dokumentasjonen for eksempel kun viser at eleven har dysleksi. Det må også komme frem at elevens tilstand gjør at eleven har problemer med å lære begge målformer, altså at det er årsakssammenheng mellom sykdommen, skaden eller dysfunksjonen og elevens problemer med å lære norskfaget. Hvordan tilstanden påvirker eleven i øvrige fag, er ikke avgjørende, men helhetsbildet kan også si noe om både konsekvenser og utfordringer for eleven i norskfaget.
Hjemmel: Forskrift til opplæringsloven §9-22
En elev eller tidligere elev på studieforberedende utdanningsprogram har rett til fritak fra vurdering med karakter i faget fremmedspråk dersom eleven oppfyller disse vilkårene:
- Eleven har dysleksi eller spesifikke språkvansker, eller dokumenterte vansker som ligger nær opp til dysleksi eller spesifikke språkvansker når det gjelder konsekvenser for eleven i faget.
- Vanskene er av en slik grad at individuell tilrettelegging ikke er eller var tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter.
Dersom eleven har valgt å avbryte opplæringa i fremmedspråk, må eleven i tillegg sannsynliggjøre at han eller hun ikke var i stand til å følge faget.
Av merknaden fremgår bl.a.:
At vanskene er dokumentert innebærer at de må være utredet av en sakkyndig som fastslår vanskene. For dysleksi og spesifikke språkvansker vil den sakkyndige ofte være PP-tjenesten, men det kan også være Statped eller andre med kompetanse på søkerens utfordringer. Hvilken sakkyndig instans som fastslår andre dokumenterte vansker, vil avhenge av hva slags vansker det er snakk om. Hvilke dokumenterte vansker som omfattes, beror på en konkret vurdering av hvordan vanskene virker inn på den enkelte i språkfaget. Det er ikke ment at alle typer vansker skal kunne omfattes, og derfor er det presisert at vanskene må ligge nær opp til dysleksi eller spesifikke språkvansker når det gjelder hvilke konsekvenser vanskene gir i språkfag. Det er ikke avgjørende hvorvidt eleven har gode eller dårlige forutsetninger i øvrige fag, men helhetsbildet kan også si noe om både konsekvenser og utfordringer for eleven i språkfaget.
Første ledd bokstav b presiserer at vanskene etter bokstav a må være av en slik grad at individuelt tilrettelagt opplæring ikke er tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter. Dette må være dokumentert. Normalt vil det innebære at søkeren har eller har hatt individuelt tilrettelagt opplæring i faget, og dokumentasjonen vil i så fall være et vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring i fremmedspråk fra grunnskolen eller videregående opplæring fordi eleven er så sterkt rammet av dysleksi, spesifikke språkvansker eller vansker som ligger nært opp til disse. Det er imidlertid ikke automatikk i at individuelt tilrettelagt opplæring gir rett til fritak etter paragrafen, ettersom det også må komme frem at den individuelt tilrettelagte opplæringen ikke er tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter i faget.
Det er ikke et absolutt krav for å få fritak at søkeren har eller har hatt vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. Søkeren kan alternativt legge frem en uttalelse fra en sakkyndig som vurderer at elevens språkvansker gjør det åpenbart at tiltak gjennom et vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring ikke vil føre til at eleven får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Det avgjørende vil være at den samlede dokumentasjonen som søker legger frem, gir et tydelig bilde av utfordringene, konsekvensene og den individuelle tilretteleggingen som har funnet sted, og begrunner at tilretteleggingen ikke har vært eller vil være tilstrekkelig for å sikre likeverdige opplæringsmuligheter. Disse elementene må vurderes konkret.
Andre velferdsrettigheter som forutsetter dokumentasjon
Det finnes andre velferdsrettigheter der loven ikke krever en sakkyndig vurdering, men der det er krav om å legge frem dokumentasjon. For eleven er det en stor fordel om PPT kjenner disse og inkluderer uttalelser som dermed vil hjelpe eleven ved senere behov for velferdstjenester.
Personer som på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått sine evner og muligheter i arbeidslivet redusert (ftrl §10-5) eller funksjonsevnen i dagliglivet varig nedsatt (ftrl §10-6) kan ha rett til hjelpemidler (ftrl §10-7 bokstav a).
Det er presisert i lovteksten at retten inkluderer skolehjelpemidler, men ikke læremidler.
Bestemmelsen er også regulert av rundskriv R10-07ACD.
Det følger av rundskrivet at det er et vilkår at hjelpemiddelet er nødvendig og hensiktsmessig. Det gis tilskudd til ordinært utstyr og til programvare.
Tilskudd til ordinært utstyr
Det står i rundskrivet at tilskuddsordningen for stønad til PC for skoleelever gjelder elever med spesifikke lese- og skrivevansker og at PPT, logoped eller lignende må dokumentere at det er et særskilt behov for PC.
Det står også at begrepene "spesifikke lese- og skrivevansker" og "dysleksi" brukes om hverandre og at det ikke er et eksplisitt krav til at en eksplisitt dysleksidiagnose er uttalt, så lenge det er dokumentert at det foreligger spesifikke lese- og skrivevansker.
Elever som har behov for datautstyr av andre grunner enn spesifikke lese- og skrivevansker, skal fortsatt få dekket dette av skolemyndighetene.
Dersom elever med spesifikke lese- og skrivevansker ikke har tilstrekkelig nytte av det utstyret som skolen tilbyr alle elevene, må dette dokumenteres og begrunnes fra skolen eller PP-tjenesten. Det må deretter foretas en konkret og individuell vurdering av om tilskudd til datautstyr er nødvendig.
Ordningen gjelder ikke i videregående. Beløpet er 3 271 kroner. Det kan søkes om nytt tilskudd etter fire år.
Programvare
Det presiseres i rundskrivet at en sentral problemstilling i denne sammenheng er å tydeliggjøre hva som er folketrygdens ansvar og hva som er skolens ansvar. Dette forklares med å skille mellom:
- Pedagogisk programvare er skolens ansvar og inkluderer programmer der målet er kunnskapstilegnelse eller ferdighetstilegnnelse.
- Hjelpemiddelprogram faller innunder folketrygdens område og er definert som programmet som skal kompensere for medlemmets manglende ferdigheter.
Dokumentasjon
Det fremgår av lov at stønad gis til personer som på grunn av sykdom, skade eller lyte har fått sine evner og muligheter i arbeidslivet redusert eller funksjonsevnen i dagliglivet varig nedsatt. I rundskriv R10-07ACD står det at PP-tjenesten (eller andre) må vurdere elevens behov, og i noen tilfeller vurdere tilstrekkelig nytte.
På NAV sine hjemmesider står PPT nevnt som samarbeidspartner i saker som gjelder datautstyr.
Statens vegvesen har laget et søknadsskjema for søknad om tilrettelagt teoriprøve.
I dette skjemaet står det at en kan søke om tilrettelagt teoriprøve hvis du har lese- og skrivevansker eller av andre grunner har problemer med å besvare skriftlige spørsmål.
Her kan en legge ved dokumentasjon fra en rekke instanser, herunder er PP-tjenesten nevnt.
Det er altså ikke et eksplisitt krav om sakkyndig vurdering fra PPT, men en tidligere uttalelse fra PPT om at vansken skaper problemer med å besvare skriftlige spørsmål vil kunne brukes som dokumentasjon.
OBS: Merk at en enklere form for tilrettelegging i form av digital opplesning av oppgavespørsmålene ikke må søkes om, og skal være tilgjengelig ved alle trafikkstasjoner for alle som ønsker det. Dysleksi Norge får imidlertid mange tilbakemeldinger om at det ikke alltid er slik, og anbefaler derfor å kontakte trafikkstasjonen på forhånd.
Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med særskilte behov har rett til egnet individuell tilrettelegging av lærested, undervisning, læremidler og eksamen, for å sikre likeverdige opplærings- og utdanningsmuligheter.
Det står i universitets- og høyskoleloven §4-3 c. (1) og i fagskoleloven §15 femte ledd.
Det betyr at det både gjelder for studenter ved universiteter, høyskoler og fagskoler.
Det står imidlertid ikke noe i loven om hvordan de særskilte behovene skal dokumenteres, og tilrettelegging i høyere utdanning er utenfor PP-tjenesten sitt mandat. Det er likevel vanlig blant studenter å legge ved en sakkyndig vurdering fra PPT ved søknad om tilrettelegging i høyere utdanning.
Hvorvidt PPTs vurderinger er god nok dokumentasjon påvirkes av hvor gammel utredningen er (ble den gjort på småtrinnet eller i videregående), men også hva man søker om tilrettelegging for. Kompensering for varige utfordringer med for eksempel skrivevansker er noe annet enn tilrettelegging for forbigående behov.
Det vil uansett være til stor hjelp for eleven når den eventuelt blir student i høyere utdanning dersom PPT har omtalt hva som vil være egnet individuell tilrettelegging for den enkelte.
Noen studiesteder krever nyere vurderinger og noen tilbyr utredninger til sine studenter.
Alle som har vansker med å lese trykket tekst på grunn av en funksjonsnedsettelse eller sykdom kan melde seg inn i Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB). Det gir tilgang til lydbøker i grunnopplæringen, høyere utdanning og et stort utvalg skjønnlitterære bøker.
Eksempel på funksjonsnedsettelse er dysleksi og andre lesevansker.
Man trenger ikke å legge ved dokumentasjon på lesevansker for å bli låner, men det er et vilkår at man kan dokumentere vanskene og man kan bli trukket ut i stikkprøvekontroll.
Dokumentasjon kan for eksempel være skrevet av PP-tjenesten.
Vilkårene for å få tilgang til biblioteket er laget med utgangspunkt i åndsverkloven §55 og 56.
Merk at personer med lesevansker har lånerettigheter, men ikke såkalte produksjonsrettigheter.