Help

Lover og regler for PP-tjenesten

fagmedlem

Lover og regler for PP-tjenesten

Hver kommune og hver fylkeskommune skal ha en pedagogisk psykologisk tjeneste (§11-13). Det følger av forarbeidene at det kan inngås samarbeid andre kommuner, men kommune kan altså ikke utelukkende basere seg på kjøp av tjenester for å innfri plikten til å ha et tilbud.

PP-tjenesten skal samarbeide med og støtte skolene i det foreby...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Lover og regler for PP-tjenesten

Denne artikkelen er oppdatert etter den nye opplæringsloven av 2024. Les mer her.

Hver kommune og hver fylkeskommune skal ha en pedagogisk psykologisk tjeneste (§11-13). Det følger av forarbeidene at det kan inngås samarbeid andre kommuner, men kommune kan altså ikke utelukkende basere seg på kjøp av tjenester for å innfri plikten til å ha et tilbud.

PP-tjenesten skal samarbeide med og støtte skolene i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende opplæringstilbud til elever som kan ha behov for tilrettelegging av opplæringen.

Tjenesten skal:

  1. Støtte og veilede skolene i å utrede behov for tilrettelegging av opplæringen og i å sette inn tiltak så tidlig som mulig når det trengs
  2. Hjelpe til med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling slik at opplæringstilbudet blir så inkluderende og godt tilrettelagt som mulig.

Det står i opplæringsloven §11-13 første og andre ledd.

I opplæringsloven §11-13 tredje ledd står det at:

«Der lova eller forskrift krev sakkunnig vurdering, er det den pedagogisk-psykologiske tenesta som skal utarbeide vurderinga».

Her er en kort gjennomgang av de stedene loven eller forskrift krever sakkyndig vurdering:

Andre velferdsrettigheter som forutsetter dokumentasjon

Det finnes andre velferdsrettigheter der loven ikke krever en sakkyndig vurdering, men der det er krav om å legge frem dokumentasjon. For eleven er det en stor fordel om PPT kjenner disse og inkluderer uttalelser som dermed vil hjelpe eleven ved senere behov for velferdstjenester.