Dysleksivennlig skole
Dysleksivennlig skole
Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen «dysleksivennlig skole». Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegger rapport til landsstyret.
Landsstyret i Dysleksi Norge behandler rådgivers rapport og fatter...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemDysleksivennlig skole
Dysleksi Norge har jobbet med prosjektet dysleksivennlig skole siden 2005. Prosjektet er et sertifiseringsprosjekt. Det betyr at skoler som mener at de innfrir kriteriene kan søke om benevnelsen "dysleksivennlig skole". Skoler som søker om å bli dysleksivennlige, vil få tildelt en rådgiver fra Dysleksi Norge, som følger opp skolen og avlegger rapport til landsstyret.
Landsstyret i Dysleksi Norge behandler rådgivers rapport og fatter beslutning i saken.
Dette kjennetegner en dysleksivennlig skole:
- Har et inkluderende og aksepterende miljø.
- Har gode systemer og kompetanse på å finne dem som har vansker.
- Kartlegger og registrerer alle elevenes leseferdigheter systematisk.
- Følger opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det.
- Setter raskt inn tiltak som fungerer.
- Er gode på å bruke mulighetene IKT gir.
- Sørger for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker.
- Er både små og store, i fattige og rike kommuner.
- Har ikke mer tid eller ressurser enn andre skoler, men de setter kunnskap i system og skaper gode rutiner.
- Evner å se forbedringspotensial og har vilje til å endre praksis.
Her finner du mer om dysleksivennlig skole:
Beklager, vi fant ingen innlegg. Vennligst prøv et annet søk.