Tilpasset opplæring
Alle elever er forskjellige, og de har derfor ulike behov for å få utbytte av opplæringen. Alle har krav på en opplæring som er tilpasset deres evner og forutsetninger. Det står i opplæringsloven § 11-1. Det er skolen og læreren som har ansvaret for å tilpasse opplæringen.
Generelle eksempler på tilpasset opplæring:
- La elevene bruke ulike arbeidsmåter slik at de får vist hva de kan.
- La elevene bruke den tiden de trenger på arbeidet.
- La elevene bruke tekster, bøker og læremidler som passer for dem.
- Bytte mellom tavleundervisning, gruppearbeid og egentrening.
- Bytte på å snakke, skrive, bruke data, aviser og så videre.
- Tilpasse vanskelige temaer i faget, slik at det blir lettere.
Eksempel på ordinær god tilpasset opplæring:
- Bruke datahjelpemidler som Lingdys og IntoWords, eller andre tilgjengelighetsverktøy som talesyntese og diktering.
- Ha tilgang til pensum på lyd og skolemateriell som er universelt utformet, slik at eleven kan få det opplest. Det er skolens ansvar å sørge for dette.
- Merk at skolen må gi opplæring i hjelpemidler og pedagogiske læremidler som eleven trenger.
- Tilpassede lekser. Eksempler: Eleven leser inn leksen på bånd, får den digitalt, læreren lager lettleste referater, egen plan for lekselesing, tilpasser etter elevens læringsstil.
- Tilpassede prøver og eksamener. Eksempler: Data med retteprogram og talesyntese, ekstra tid, muntlig prøveform/kombinert muntlig og skriftlig.
Hvis den tilpassede opplæringen ikke gir godt nok utbytte, har eleven rett på individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning).
Det er Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) som vurderer dette i en sakkyndig vurdering.
Les mer om hva som kjennetegner god tilrettelegging for dem med dysleksi, dyskalkuli og DLD.