Sakkyndig vurdering
I en sakkyndig vurdering vurderer Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) om eleven har utbytte av undervisningen. Denne danner også grunnlaget for rettigheter som fritak fra vurdering i sidemål og tilrettelagt eksamen. Det er derfor viktig at det gjøres en sakkyndig vurdering selv om det er stor grunn til å tro at eleven vil klare seg fint i et ordinært tilbud.
Den sakkyndige vurderingen skal i helhet ta stilling til:
- om eleven har eventuelle lærevansker/en diagnose.
- realistiske opplæringsmål.
- om eleven kan hjelpes innenfor skolens ordinære tilbud, eller om de anser behov for spesialundervisning.
- hva som kreves for å gi et forsvarlig opplæringstilbud.
Foreldre eller eleven selv kan kreve at det utføres en sakkyndig vurdering. Det står i opplæringsloven § 5-4.
Hvordan gå frem for å få en sakkyndig vurdering?
Dette er riktig saksgang:
- Læreren eller foresatte ser at eleven kanskje har en vanske.
- Læreren kartlegger problemet.
- Tiltak settes inn straks.
- Ny kartlegging for å måle framgang etter 3 måneder.
- Henvisning til PPT. Både skolen og foreldre kan be om dette. Foreldrene må samtykke.
- PPT vurderer saken, og tar en inntakssamtale med alle parter.
- PPT tester og skriver en sakkyndig vurdering (som bl.a. skal inneholde en eventuell diagnose og anbefaling om spesialundervisning eller ikke).