Sakkyndig vurdering
Det finnes to ulike tilfeller der foreldre, eller eleven, kan kreve en sakkyndig vurdering. Det ene tilfellet er når skolen, gjennom et enkeltvedtak, tar stilling til om eleven har krav på individuell tilrettelegging (tidligere kalt spesialundervisning) ved at man ber om en sakkyndig vurdering. Denne sakkyndige vurderingen skal alltid føre til et vedtak. Det andre tilfellet er der loven, eller forskrift til loven, krever en sakkyndig uttalelse. Da er det PPT som skal utarbeide vurderingen.
I en sakkyndig vurdering for det første tilfellet vurderer pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) om eleven har utbytte av undervisningen. Denne danner også grunnlaget for rettigheter som fritak fra vurdering med karakter i sidemål og tilrettelagt eksamen. Det er derfor viktig at det gjøres en sakkyndig vurdering selv om det er stor grunn til å tro at eleven vil klare seg fint i et ordinært tilbud.
Den sakkyndige vurderingen skal i helhet ta stilling til:
- Elevens utbytte av opplæringen.
- Hvorfor eleven eventuelt ikke har, eller ikke kan få, tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
- Hva som er realistiske opplæringsmål for eleven.
- Hvilke tiltak som kan gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
- Hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen bør ha.
Foreldre eller eleven selv kan kreve at det utføres en sakkyndig vurdering. Det står i merknad til opplæringsloven § 11-7.
Hvordan gå frem for å få en sakkyndig vurdering?
Dette er riktig saksgang:
- Læreren eller foresatte ser at eleven muligens har en vanske.
- Læreren kartlegger problemet.
- Tiltak settes inn straks.
- Henvisning til PPT. Både skolen og foreldre kan be om dette. Foreldrene må samtykke.
- PPT vurderer saken og tar en inntakssamtale med alle parter.
- PPT tester og skriver en sakkyndig vurdering (som blant annet skal inneholde en eventuell diagnose og anbefaling om individuelt tilrettelagt opplæring eller ikke).