Nasjonale prøver – hvordan ivareta og tilrettelegge for elever med dysleksi på en best mulig måte?
4. september 2023
Av: Vigdis Lothe Waaler, spesped koordinator på Rustad skole og spesialpedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge.
I dagens samfunn er lese- og skriveferdigheter av stor betydning for utdanning, personlig utvikling og samfunnet som helhet. Det er derfor nødvendig at alle elever får tilgang til vurderinger i utdanningssammenheng. Nasjonale prøver gir verdifull informasjon om elevenes faglige prestasjoner. Imidlertid har elever med dysleksi tidligere stått ovenfor utfordringer da de ikke har mulighet til å benytte lesestøtte, noe som har hindret dem i å vise sitt sanne potensiale.
Høsten 2022 gjorde Utdanningsdirektoratet en positiv endring ved å tillate elever med dysleksi å benytte lesestøtte under nasjonale prøver innen lesing og engelsk. Dette var et viktig skritt fremover, da nasjonale prøver har som hensikt å vurdere elevenes faglige kompetanse. Når elever med dysleksi får mulighet til å bruke lesestøtte, blir fokus rettet mot det faktiske faglige innholdet som prøvene er utformet for å måle, fremfor å vurdere bare avkodingsferdigheter. Denne artikkelen vil se på ulike aspekter ved nasjonale prøver med fokus på tilrettelegging for elever med dysleksi.