Help

Særskilt tilrettelagt eksamen

Særskilt tilrettelagt eksamen

Grundig innføring. Tilbake til rettigheter i skolen.

Elever med behov for særskilt tilrettelegging skal få forholdene lagt til rette på en slik måte at de får vist kompetansen sin. Tiltakene skal så langt som mulig være tilpasset behovet til eleven.

Tiltakene må likevel ikke føre til at eleven får fordeler fremfor andre elever som ikke får tilrettelegging, e...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Særskilt tilrettelagt eksamen

Grundig innføring. Tilbake til rettigheter i skolen.

Elever med behov for særskilt tilrettelegging skal få forholdene lagt til rette på en slik måte at de får vist kompetansen sin. Tiltakene skal så langt som mulig være tilpasset behovet til eleven.

Tiltakene må likevel ikke føre til at eleven får fordeler fremfor andre elever som ikke får tilrettelegging, eller som er så omfattende at eleven ikke blir prøvd i kompetansemålene.

Særskilt tilrettelagt eksamen er et enkeltvedtak. Det er rektor som fatter vedtaket og statsforvalteren som er klageinstans.

Rektor kan kreve sakkyndig uttalelse.

balance-gb05450ac3_1280

Reglene om særskilt tilrettelegging av eksamen er hjemlet i forskrift til opplæringsloven § 9-34 (grunnskole og videregående studiespesialisering) og § 9-62 (for videregående yrkesfag).

Legg merke til at det finnes en annen bestemmelse i forskriften om ansvar (§ 9-26) der det kommer frem at de som er ansvarlig for å utarbeide eksamen, også avgjør om eksamen kan gjennomføres med hjelpemidler, og i så fall hvilke som er tillatt. Merk at hjelpemiddelbegrepet i denne sammenhengen betyr hjelpemidler for alle, for eksempel om det er lov å bruke linjal, internett, ordbok m.m. Avgrensninger som gjøres etter denne bestemmelsen, er likevel ikke til hinder for å søke om særskilt tilrettelagt eksamen etter § 9-34.

Denne artikkelen er oppdatert etter den nye opplæringsloven av 2024. Les mer her.

Merknaden

I merknaden til denne forskriften står det blant annet presisert at:

  • Denne bestemmelsen kun gjelder eksamen. Å tilrettelegge prøver og undervisning gjennom året er en del av tilpasset opplæring.
  • I vurderingen av hvilken særskilt tilrettelegging som gis, kan både økonomiske og praktiske hensyn trekkes inn, men disse hensynene kan ikke gå foran kandidatens rett til særskilt tilrettelegging.
  • At eleven ikke skal få fordeler fremfor andre elever handler om at særskilt tilrettelegging av eksamen skal avhjelpe sykdom eller funksjonsnedsettelse, men ikke manglende kompetanse i fag.
  • Det må vurderes konkret om en elev eller privatist kan avhjelpes med lengre tid, forstørret skrift, ekstra belysning, skrivehjelp, stemmestyrt skriving, opplesning av oppgaver eller lignende.
  • Endring av eksamensform kan kun gjøres dersom det er klart at ingen av de mindre omfattende tiltakene (som for eksempel de som er listet opp i forrige punkt) er tilstrekkelig for å avhjelpe kandidatens behov. Det må dermed foreligge tungtveiende grunner som tilsier at eksamen ikke kan gjennomføres med ordinær eksamensform.
  • Eksamensformen kan kun endres dersom kompetansemålene i faget ikke stiller krav til skriftlige, muntlige eller praktiske ferdigheter som skal prøves i eksamensformen for faget. Der det i læreplanen i faget er åpnet for at kandidaten kan bli trukket ut til for eksempel enten skriftlig eller muntlig eksamen, vil det være mulig å endre eksamensformen fra skriftlig til muntlig eller omvendt. I fag som stiller krav om at både muntlig og skriftlig eksamen skal gjennomføres, vil det ikke være mulig å endre eksamensform. I fag som norsk skriftlig er det ikke mulig å endre eksamensform, siden dette faget stiller særskilte krav til skriftlige ferdigheter.
  • Elever kan få tilrettelagt eksamen selv om de ikke har vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
  • Kommunen eller fylkeskommunen vurderer om det er behov for at eleven legger frem en uttalelse fra en sakkyndig instans. Det samme gjelder privatister, men kommunen eller fylkeskommunen vil trolig trenge mer dokumentasjon som viser behovet for særskilt tilrettelegging, for å kunne vurdere søknaden. Denne uttalelsen må ikke nødvendigvis komme fra PP-tjenesten.
  • Avgjørelsen av søknaden om særskilt tilrettelegging er et enkeltvedtak som kan påklages.