Help

Grundig innføring i spesialundervisning og tilpasset opplæring

Individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning) og tilpasset opplæring

Grundig innføring. Tilbake til rettigheter i skolen.

Her kan du lese en grundig innføring i elevens rettigheter og skolens plikter i den daglige tilretteleggingen.

Individuelt tilrettelagt opplæring og tilpasset opplæring, er begreper du stadig møter når du leser om rettigheter i skolen. Denne artik...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning) og tilpasset opplæring

Grundig innføring. Tilbake til rettigheter i skolen.

Her kan du lese en grundig innføring i elevens rettigheter og skolens plikter i den daglige tilretteleggingen.

Individuelt tilrettelagt opplæring og tilpasset opplæring, er begreper du stadig møter når du leser om rettigheter i skolen. Denne artikkelen er skrevet for deg som vil finne ut hvilke juridiske rettigheter eleven har, og hvilke plikter skoler har. Språket i denne artikkelen vil nok oppfattes som ganske vanskelig.

Artikkelen gir deg en grundig innføring i rettighetene dine, og handler om forholdet mellom individuelt tilrettelagt opplæring på den ene siden, og tilpasset opplæring på den andre siden. Først kan du lese en kort tekst om hva de forskjellige formene for opplæring er, etterfulgt av en kort introduksjon i rettskildene. Deretter kan du lese kort om saksgang og et forslag til brev.

balance-gb05450ac3_1280

Denne artikkelen er oppdatert etter den nye opplæringsloven av 2024. Les mer her.

Tilpasset opplæring 

Grundig innføring i tilpasset opplæring

All opplæring skal være tilpasset den enkeltes evner og forutsetninger. Dette vil si at skolen skal ta i bruk virkemidler for at eleven skal oppleve økt læringsutbytte. Dette kan oppnås blant annet gjennom alternative arbeidsoppgaver, lærestoff, læremidler og organisering.

Tilpasset opplæring omfatter alle typer opplæring – herunder ordinær opplæring, intensiv opplæring og til slutt individuelt tilrettelagt opplæring. Som en del av den tilpassende opplæringen kan, og bør, det gis særskilt tilrettelegging. Dette kan eksempelvis være i form av lydbøker, tilpassede lekser eller andre hjelpemidler.

Det er viktig å merke seg at til forskjell fra individuelt tilrettelagt opplæring, kan ikke elevene ha avvik fra kompetansemålene i læreverket eller ha en langvarig eneundervisning, som en del av tilpasset opplæring.

Denne form for opplæring er dermed en rettighet som den individuelle elev kan ha dersom, han eller hun, trenger særskilt tilrettelegging utover tilpasninger som tilbys som en del av det ordinære tilbudet. Les mer om denne rettigheten i artikkelen om individuelt tilrettelagt opplæring. Intensiv opplæring er en plikt skolen har dersom elever står i fare for å bli hengende bak i lesing, skriving eller regning. Les mer om denne rettigheten i artikkelen intensiv opplæring.

Individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning)

Grundig innføring i spesialundervisning

Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av den vanlige / ordinære opplæringen på skolen, har rett på individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning) etter opplæringsloven (heretter oppll.) kapittel 5.

Individuelt tilrettelagt opplæring skal tilpasses behovet til eleven. Dette kan for eksempel innebære at eleven har andre læringsmål enn resten av klassen i enkelte fag, at en ansatt følger opp eleven, eller at eleven tar i bruk tilpasset utstyr.

Denne formen for tilrettelegging er en rettighet eleven har. Det er likevel opp til eleven og/eller elevens foresatte å velge om eleven faktisk skal ha denne typen undervisning. Eleven har altså ingen plikt til å motta individuelt tilrettelagt opplæring.

For elever som skal ha individuelt tilrettelagt opplæring skal det gjennomføres en sakkyndig vurdering, i tillegg til at det skal fattes et enkeltvedtak. Det skal også bli utformet en individuell opplæringsplan. Utbyttet av opplæringa skal evalueres årlig, og det finnes egne kompetansekrav til de som skal gi individuelt tilrettelagt opplæring.

Fritak fra vurdering med karakter ved individuelt tilrettelagt opplæring 

Elever som mottar individuelt tilrettelagt opplæring, kan få fritak fra vurdering med karakter i de fagene de mottar individuelt tilrettelagt opplæring i.