Help

Grundig innføring i intensiv opplæring

Intensiv opplæring

Grundig innføring. Tilbake til rettigheter i skolen.

I opplæringsloven § 11-3 står det at kommunen skal sørge for at elever som står i fare for å ikke ha forventa progresjon i lesing, skriving eller regning, raskt får egnet intensiv opplæring. Dette gjelder mellom 1. – 4. trinn.  Hvis det er best for eleven, kan den intensive opplæringen i en kort periode gis som eneunde...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Intensiv opplæring

Grundig innføring. Tilbake til rettigheter i skolen.

I opplæringsloven § 11-3 står det at kommunen skal sørge for at elever som står i fare for å ikke ha forventa progresjon i lesing, skriving eller regning, raskt får egnet intensiv opplæring. Dette gjelder mellom 1. – 4. trinn.  Hvis det er best for eleven, kan den intensive opplæringen i en kort periode gis som eneundervisning.

I merknaden fra Prop. 57 L til § 11-3 står det at intensiv opplæring er en del av tilpassete opplæringa, men at den er mer kjennetegnet av kortvarig og målrettet innsats. Elevene skal ikke ha avvik fra kompetansemålene. Målet er å sette dem i stand til å følge alminnelig progresjon i undervisningen.

Paragrafen gir kommunen og skolen et profesjonelt handlingsrom, men rammene i loven må følges.

Intensiv opplæring er en plikt skolen har, men ikke en individuell rettighet for eleven. Det skal derfor ikke fattes et enkeltvedtak om intensiv opplæring.

Individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt for spesialundervisning) og tilpasset opplæring er begreper du stadig møter når du leser om rettigheter i skolen og som gjelder hele skoleløpet. Du kan lese mer om tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring her. For 1. - 4. trinn gjelder også en bestemmelse om intensiv opplæring.

Denne artikkelen gir deg en grundig innføring i intensiv opplæring. Språket i denne artikkelen vil nok oppfattes som ganske vanskelig. Først kan du lese en kort tekst om hva de forskjellige formene for opplæring er, før en kort introduksjon til hva som står i rettskildene. Deretter kan du lese kort om saksgang og et forslag til brev.

balance-gb05450ac3_1280

Denne artikkelen er oppdatert etter den nye opplæringsloven av 2024. Les mer her.

Intensiv opplæring 

Grundig innføring i intensiv opplæring

Dersom en elev på 1. til 4. trinn står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning, skal skolen sørge for at eleven raskt får tilbud om intensiv opplæring.

Intensiv opplæring er ment å være en del av den ordinære tilpassede opplæringen, jf. merknader til oppl. § 11-3 fra Prop. 57 L (2022-2023). Opplæringen er ment som en kortvarig prosess som målrettet jobber med de utfordringene eleven har innen lesing, skriving og regning. Målet med intensiv opplæring er å hindre at problemene utvikler seg og at eleven rask får den hjelpen han eller hun trenger.

Intensiv opplæring er en plikt skolen har. Dette vil si at skolen skal tilby intensiv opplæring til de elevene som står i fare for å bli hengende etter i lesing, skriving eller regning. Opplæringen gir imidlertid ikke en individuell rettighet til eleven. Formålet med intensiv opplæring er nemlig at elevene raskt skal få den støtten og opplæringen de trenger når problemet oppstår. Lang og krevende saksbehandling kan bidra til forsinket hjelp, jf. forarbeidene til opplæringsloven (Prop. 52 L (2017-2018) s. 17).