Help

Fritak fra vurdering i skriftlig sidemål

Fritak fra vurdering i skriftlig sidemål

Grundig innføring. Tilbake til rettigheter i skolen.

Hjemmel: Forskrift til opplæringsloven §9-21

Elever, tidligere elever og privatister har rett til fritak fra vurdering med karakter i det skriftspråket de har som sidemål, hvis ett av disse vilkårene er oppfylt:

Bokstav a. De har vansker med å lære både bokmål og nynorsk på grunn av dokume...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Fritak fra vurdering i skriftlig sidemål

Grundig innføring. Tilbake til rettigheter i skolen.

Hjemmel: Forskrift til opplæringsloven §9-21

Elever, tidligere elever og privatister har rett til fritak fra vurdering med karakter i det skriftspråket de har som sidemål, hvis ett av disse vilkårene er oppfylt:

Bokstav a. De har vansker med å lære både bokmål og nynorsk på grunn av dokumentert sjukdom, skade eller dysfunksjon.

(De andre vilkårene gjelder andre forhold og er ikke listet opp her).

Denne artikkelen er oppdatert etter den nye opplæringsloven av 2024. Les mer her.

Merknader

I merknaden står det: For å få fritak etter første ledd bokstav a er det krav om dokumentasjon fra en sakkyndig som konkret sier noe om at eleven har problemer med å lære både bokmål og nynorsk. Slik dokumentasjon vil normalt innebære en sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten, men annen dokumentasjon kan også være relevant, avhengig av hva slags sykdom, skade eller dysfunksjon det er snakk om.

Det er ikke tilstrekkelig om dokumentasjonen for eksempel kun viser at eleven har dysleksi. Det må også komme frem at elevens tilstand gjør at eleven har problemer med å lære begge målformer, altså at det er årsakssammenheng mellom sykdommen, skaden eller dysfunksjonen og elevens problemer med å lære norskfaget. Hvordan tilstanden påvirker eleven i øvrige fag, er ikke avgjørende, men helhetsbildet kan også si noe om både konsekvenser og utfordringer for eleven i norskfaget.

I tillegg står det at: Kandidater som har fritak fra vurdering med karakter i ett av de norske skriftspråkene, skal kun ha én eksamensdag i norsk hovedmål.