Hva skal en sakkyndig vurdering inneholde?

Help

En sakkyndig vurdering gjennomføres av PPT og er en helhetlig vurdering av hvilket opplæringstilbud eleven har behov for. Ved sakkyndig vurdering hos PPT skal utredning av lærevansken være en del av vurderingen.

En sakkyndig vurdering hos PPT skal i tillegg vurdere elevens utbytte av undervisningen, realistiske opplæringsmål og tiltak som bør innføres. En sakkyndig vurdering er altså en bredere vurdering enn utredning, der opplæringstilbudet også vurderes. Utredning kan gjennomføres av skolen, mens sakkyndig vurdering gjennomføres av PPT.

En sakkyndig vurdering skal ta stilling til:

Det er viktig at den sakkyndige vurderingen inneholder detaljert informasjon om blant annet:

  • Har eleven behov for datahjelpemidler (lesehjelpemidler og skrivehjelpemidler)?
  • Hva er nødvendig datautstyr (PC, nettbrett)?
  • Har eleven behov for lydbøker eller andre former for tilrettelagte bøker?
  • Hvilken tilretteleggingsform vil gi eleven mulighet til å vise hva han eller hun kan (bruk av datahjelpemidler, lengre tid, muntlig, eventuelt kombinert muntlig/skriftlig prøveform)?
  • Vil eleven ha problemer med å greie begge målformene (bokmål og sidemål)?
  • Vil eleven ha problemer med å tilegne seg fremmedspråk?

Det skal alltid foreligge et enkeltvedtak etter en vurdering. Det gjelder også hvis eleven ikke skal ha individuelt tilrettelagt opplæring. Den sakkyndige vurderingen skal ta stilling til en rekke andre momenter enn det over.