Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?
Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?
Av: Vigdis Lothe Waaler
Dysleksi refereres til som en lese- og skrivevanske. Men hva innebærer det å ha en skrivevanske? Det er ikke uvanlig at man først og fremst assosierer skrivevanske med det å skrive ord riktig. Men er det egentlig sånn? Gode skriftlige ferdigheter er en forutsetning for å delta likeverdig i et samfunn som stadig stiller økende krav til skriftspråket. Å utvikle disse ferdighetene er derfor et av de prioriterte områdene i utdanningssystemet.
Skriving er en kompleks prosess som krever en blanding av flere ferdigheter, og dysleksi kan gjøre denne prosessen ekstra krevende. Med riktig intervensjoner kan likevel elever med dysleksi oppnå betydelige forbedringer i sine skriveferdigheter, slik at de kan prestere på nivå med sine medelever.
I denne artikkelen vil forfatteren se på hva som gjør skriving vanskelig for elever med dysleksi, og presentere noen evindensbaserte metoder for å hjelpe elevene i å utvikle gode skriftlige ferdigheter.

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlem