Tilrettelegging og tiltak for språkvansker
fagmedlemTilrettelegging og tiltak for språkvansker
Det finnes ikke én magisk metode eller et bestemt program som passer for alle med språkvansker. Å sette inn tiltak og å tilrettelegge for lese- og skrivevansker er heller ingen quick-fix.
Vedvarende vansker
Det er viktig å forstå at utviklingsmessige språkforstyrrelser er vedvarende vansker. De barna og elevene som ...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemTilrettelegging og tiltak for språkvansker
Det finnes ikke én magisk metode eller et bestemt program som passer for alle med språkvansker. Å sette inn tiltak og å tilrettelegge for lese- og skrivevansker er heller ingen quick-fix.
Vedvarende vansker
Det er viktig å forstå at utviklingsmessige språkforstyrrelser er vedvarende vansker. De barna og elevene som har slike vansker må derfor få støtte gjennom hele skoleløpet.
Kompensering
Når man snakker om kompensering tenker man gjerne på støtte i form av teknologi. Dersom en sammenligner med lese- og skrivevansker, er det ikke like mye teknologi som kan kompensere for en språkvanske. Men det finnes noe, og dessuten finnes det mange ting man kan gjøre for å støtte og kompensere for vanskene uten teknologi.
Støtte med teknologi
Dem som har språkvansker kan ha god nytte av programmer og verktøy som gir bildestøtte, hjelper med organisering og påminnelser. Mange elever med språkvansker kan ha lesevansker og/eller skrivevansker også. Isåfall vil lese- og skrivestøttende teknologi kunne være nyttig for dem også. For å vite om det kan være nyttig, må du vite noe om språkvanskene og hva eleven trenger kompensering for.
For eksempel: Hvis en elev med språkvansker har problemer med avkoding, kan lesestøtte eller lydbøker være til hjelp. Men hvis lesevanskene derimot ikke har noe med avkoding å gjøre, vil lesestøtte i form av opplesning kanskje være feil tiltak.
Støtte uten teknologi
Barn og elever med språkvansker har behov for kontinuerlig språkstøtte. Det kan gis som ASK, dagtavle, bildestøtte, m.m.
Tilrettelegging i klasserommet
Den daglige tilretteleggingen må basere seg på elevens behov for støtte - uansett om den gis med eller uten teknologi.
Artikler om språkvansker
Inkluderende opplæring med teknologi
Inkluderende opplæring med teknologi
Av: Line Yri og Caroline Solem
Digitale ferdigheter omfattes av læreplanen og er fornyet sammen med fagfornyelsen. Digitale ferdigheter innebærer å innhente og bearbeide informasjon, og å kommunisere med andre i digitale omgivelser. Det innebærer også å være kreativ, skapende og å utvise digital dømmekraft.
Digitale ferdigheter er en grunnleggende ferdighet og er, akkurat som leseferdigheter og skriveferdigheter, en viktig forutsetning for videre læring i skole og utda...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemHvilke hjelpemidler hjelper (for hvem)?
Hvilke hjelpemidler hjelper (for hvem)?
Av: Line Yri og Caroline Solem
I Norge er det ikke diagnoser, men behovet for hjelp som gir deg rettigheter etter opplæringsloven. Det gjelder også for rettigheter til datahjelpemidler. Men hjelpemidlene må jo hjelpe for noe, og her gir diagnoser oss informasjon om hva eleven trenger hjelp til.
For eksempel vet vi at elever med dysleksi primært har avkodingsvansker, og ikke...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemHvordan er det å ha barn på skoler der en ikke har en dysleksivennlig praksis?
Hvordan er det å ha barn på skoler der en ikke har en dysleksivennlig praksis?
Vi har intervjuet foreldre som står midt i daglige utfordringer med å få hverdagen med barn som har disse vanskene. Når vi spør dem om hva som er utfordrende, er det noen ting som går igjen:
...Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemGode råd fra erfarne ledere på sertifiserte skoler
Gode råd fra erfarne ledere på sertifiserte skoler
Når vi utfordrer informantene våre til å gi råd om hva en skal legge vekk på for å utvikle arbeidet med å være en DVS på en best mulig måte, er våre informanter veldig samstemte. Her er de viktigste rådene:
Involvering
...Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemHvorfor er støtte i lek og samspill viktig?
Hvorfor er støtte i lek og samspill viktig?
Av: Rita Lie
Den viktigste støttemetoden – selve sjefsmetoden om du vil – er den enkelte lærer. Det er oss selv, vi voksne, som er rundt disse barna og elevene.
En trygg relasjon og en trygg tilknytning kan bare skje når trygge voksne lykkes med å bygge trygge relasjoner og tilknytninger. Da kan magiske ting skje.
...Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemOpplæring i strategier og lesestøtte
Opplæring i strategier og lesestøtte
Av: Line Yri og Caroline Solem
Kunnskapsoversikten Lesestrategier – en kunnskapsoversikt (Brevik m.fl. 2019) viser at sterke lesere bruker strategier mer og i større grad såkalte kontrollstrategier. Folk som strever med lesing bruker strategier mindre, og i større grad memoreringsstrategier.
Gutter bruker også færre strategier enn jenter. Men det er dem som strever med lesing som har størst nytte av lesestrategier.
...Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemTelleferdigheter
Telleferdigheter
Denne artikkelen er en språklig og visuelt redigert utgave av en artikkelen «Telleferdigheter» hentet fra Dysleksi Norges ressurssamling «Når matematikk blir vanskelig. Hvordan ivareta elever med matematikkvansker i klasserommet?» av Vigdis Lothe Waaler og Vidar Waaler, utgitt i 2019. Den originale artikkelen finner du i den digitale utgaven av utgivelsen.
God...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemLeseopplæring: Ortografisk lesestrategi
Leseopplæring: Ortografisk lesestrategi
Denne artikkelen er en språklig og visuelt redigert utgave av en artikkelen «Ortografisk lesestrategi» hentet fra Dysleksi Norges ressurssamling «Når lesing blir vanskelig. Om begynneropplæring i lesing. Hvilke elever trenger ekstra støtte? Og hva slags støtte trenger de?» av Vigdis Lothe Waaler og Vidar Waaler, utgitt i 2022. Den originale artikkelen finner du i den digitale utgaven av ut...
Les mer
om
fagmedlemskap her!
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.