Individuelt tilrettelagt opplæring
Individuelt tilrettelagt opplæring
Individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere spesialundervisning)
I opplæringsloven § 11-6 står det at elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring hvis de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringa. I denne vurderingen skal det legges særlig vekt på utviklingsmulighetene til eleven. Opplæringstilbudet skal utformes sånn at det kan gi et tilfredsstillende utbytte av opplæringen sammenlignet med an...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemIndividuelt tilrettelagt opplæring
Individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere spesialundervisning)
I opplæringsloven § 11-6 står det at elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring hvis de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringa. I denne vurderingen skal det legges særlig vekt på utviklingsmulighetene til eleven. Opplæringstilbudet skal utformes sånn at det kan gi et tilfredsstillende utbytte av opplæringen sammenlignet med andre elever og i tråd med de opplæringsmålene som er realistiske for eleven.
I merknad fra Prop. 57 L står det at hvorvidt en elev har denne retten eller ikke kommer an på en konkret faglig-pedagogisk vurdering av elevens utbytte.
PPT skal alltid gi en sakkyndig vurdering før vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
For elever som har et visst utbytte kan det være nok at vedtaket omfatter noen få timer i uka i noen fag eller deler av fag. For elever som har svært lite utbytte eller ingen form for utbytte, må større deler av opplæringen legges til rette.
Som utgangspunkt for vurderingen av hva den individuelt tilrettelagte opplæringen skal gå ut på, gjelder prinsippet om likeverdig opplæring. Det vil si at tilbudet skal likeverdig med det tilbudet andre elever får. Opplæringen skal forstås som likeverdig når elever som får individuelt tilrettelagt opplæring har de samme mulighetene de målene som er realistiske for dem, som andre elever har for å realisere sine mål innenfor det ordinære tilbudet.
Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring og krav om sakkyndig vurdering
I opplæringsloven § 11-7 står det at før det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring etter §11-6, Så skal det innhentes en sakkyndig vurdering fra PPT. PPT skal ta stilling til om eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring.
Kommunen eller fylkeskommunen kan bare avvike fra den sakkyndige vurderingen hvis de mener at eleven kan få tilfredsstillende utbytte på en annen måte. Det må isåfall begrunnes i vedtaket. I vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring kan det gjøres unntak fra reglene om innholdet i og organisering av opplæringen.
Eleven eller foreldre må samtykke før det gjøres en sakkyndig vurdering og før det fattes et vedtak. Tilbudet om individuelt tilrettelagt opplæring skal utarbeides i samråd med eleven og foreldrene. Det skal legges stor vekt på hva de mener.
I merknad fra Prop. 57 L til § 11-7 står det foreldre samtykker frem til at barnet er fylt 15 år, og at barn som har fylt 15 år samtykker selv.
I merknaden står det også at hvis en elev selv eller foreldrene til eleven mener at han eller hun ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, kan de kreve at kommunen eller fylkeskommunen gjennom et enkeltvedtak tar stilling til om eleven har krav på individuelt tilrettelagt opplæring.
Hva den sakkyndige vurderinga skal inneholde
I opplæringsloven § 11-8 står det at den sakkyndige vurderingen skal inneholde:
- Eleven sitt utbytte av opplæringen
- Hvorfor eleven eventuelt ikke har (eller kan få) utbytte av opplæringen
- Hva som er realistiske opplæringsmål for eleven
- Hvilke tiltak som kan gi eleven tilfredsstillende utbytte av opplæringen
- Hvilken kompetanse de som skal gi opplæringen bør ha (hvis det skal gjøres unntak)
I merknad fra Prop. 57 L står det at dette er et minimum av hva den sakkyndige vurderingen skal inneholde. Det står også i merknaden at i vurderinga av hva slags tiltak som kan gi tilfredsstillende utbytte, så må de ta utgangspunkt i hovedløsningen, altså den opplæringen som klassen får. PPT skal dermed også ta stilling til om, og i såfall hvordan, hovedløsningen kan legges til rette sånn at eleven kan få et tilfredsstillende utbytte. PPT skal også alltid ta stilling til om eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring.
I Prop. 57 L (side 189) står det at punkt b også dekker at den sakkyndige vurderingen skal ta stilling til lærevansker hos eleven eller andre særlige forhold som er viktige for opplæringen.
Dette kommer også frem av Utdanningsdirektoratet sin veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging. Under avsnittet 6.2.1 Krav til innholdet i den sakkyndige vurderingen og underpunkt Hvorfor eleven ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av opplæringen, står det at «PP-tjenesten må kartlegge hvilke særlige utfordringer og behov eleven har».
Det er altså meningen at den sakkyndige vurderingen som skal ta stilling til om eleven har rett på individuelt tilrettelagt opplæring, også skal vurdere om eleven har en lærevanske som skaper særlige utfordringer for eleven i opplæringen.
Kompetansekrav til den som skal gi individuelt tilrettelagt opplæring
I opplæringsloven § 11-9 står det at den som skal gi individuelt tilrettelagt opplæring må oppfylle kompetansekravene for å bli ansatt i lærerstilling og kravene om relevant kompetanse i faget det skal undervises i (§§ 17-3 og 17-4). I vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring er det mulig å gjøre unntak, men kun dersom det vil gi eleven bedre opplæring. Unntak kan bare gis til personer med universitets- eller høgskoleutdanning som gjør dem særlig egna til å ivareta elevens behov.
Individuell opplæringsplan
I opplæringsloven § 11-10 står det at skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan for elever som får individuelt tilrettelagt opplæring. I planen skal det stå hva som er målet for og innholdet i opplæringa, og hvordan den skal drives.
I merknad fra Prop. 57 L står det blant annet at planen skal ta utgangspunkt i overordna del av læreplanverket og læreplanen i de ulike fagene.
Årlig evaluering av utbyttet av den individuelt tilrettelagte opplæringa
I opplæringsloven § 11-11 står det at skolen skal utarbeide en skriftlig oversikt over innholdet i den individuelt tilrettelagte opplæringen eleven har fått, én gang i året.