Rettigheter i arbeidslivet
På denne siden finner du en oversikt over viktige rettigheter, både for arbeidstakere og for lærlinger.
Det er forbudt å diskriminere på grunn av for eksempel dysleksi, dyskalkuli og utviklingsmessige språkforstyrrelser. Å ikke få tilrettelegging kan regnes som diskriminerende.
På de fleste arbeidsplasser er det opplæringssituasjoner og informasjon du må forholde deg til. Noen arbeidsplasser krever også at du deltar og/eller består ulike former for tester. Lærlinger har rett på det utstyret de trenger for å få utbytte av opplæringen. Retten til hjelpemidler er bestemt i folketrygdloven. Den gjelder alle, også arbeidstakere.
Eksempler på̊ tilrettelegging kan være datateknologi som talesyntese, stavekontroll og diktering. Det kan også̊ være at arbeidsgiver tilrettelegger for muntlig kommunikasjon (der det er mulig) eller bruker annen velferdsteknologi.
Her er noen av rettighetene du har som voksen med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker:
- Arbeidsgiver skal tilrettelegge arbeidsplass, oppgaver og eventuelle opplæringssituasjoner.
- Du har også̊ rett på̊ datahjelpemidler fra NAV eller arbeidsgiver, men du har dessverre ikke rett på̊ stønad til ordinært datautstyr.
- Du kan få utredet vanskene dine og få hjelp til å komme i arbeid fra NAV.
- Du har rett på̊ skolegang som voksen. Voksenopplæringen skal gi deg et tilbud på̊ grunnskolenivå̊. Du har også rett på̊ VGS-nivå̊ hvis du ikke har fullført tidligere.
Å bli sagt opp eller ikke bli ansatt/forfremmet på grunn av dysleksi, dyskalkuli eller SSV er ulovlig. Her ser du hvilke lover som er relevante i slike spørsmål.
§ 6 Forbud mot å diskriminere.
§ 14 Forbud mot å gjengjelde
§ 17 Universell utforming
§ 18 Særlig om universell utforming av IKT
§ 22 Rett til individuell tilrettelegging for arbeidssøkere og arbeidstakere
Her finner du informasjon om hva slags tilpassing, tilrettelegging og spesialundervisning du har rett på hvis du er lærling eller lærekandidat.
Felles for elever, lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater
- Elever, lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater skal få en opplæring som er tilpasset deres evner og forutsetninger (§ 1-3).
- Lærebedriften plikter å legge til rette produksjonen og opplæringa slik at den enkelte kan nå målene i læreplanen (§4-4)
- Lærlinger, praksisbrevkandidater, lærekandidater, elever, praksiskandidater og kandidater for fagbrev på jobb med behov for særskilt tilrettelegging skal kunne få forholdene lagt til rette slik at de får vist kompetansen sin ut ifra kompetansemålene i læreplanen i faget.
- Lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater har rett på samme tilgang til PP-tjenesten som elever i videregående skole (§4-2, fjerde ledd).
- Fylkeskommunen kan samtykke i at gjennomføringen av fag-/svenneprøven. praksisbrevprøven eller kompetanseprøven blir særskilt tilrettelagt.
- Tiltakene må så langt som mulig være tilpasset behovet, men tiltaket kan ikke gi fordeler, eller være så omfattende at man ikke blir prøvd i kompetansemålene. (forskrift til opplæringsloven §3-58)
For lærlinger
Lærlinger har ikke rett til spesialundervisning, men er omfattet av det alminnelige prinsippet om tilpasset opplæring, og skal ha samme tilgang til PP- tjeneste som elever i skolen (§4-2, fjerde ledd).
For lærekandidater
- Lærekandidater som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av det ordinære tilbudet, har rett til spesialundervisning etter kapittel 5.
- Lærekandidater som får spesialundervisning, skal ha en individuell opplæringsplan (§4-4).
- Lærekandidater og praksisbrevkandidater har også rett på tilgang til PPT.
Fagbrev med stryk i fag
Lærlinger og lærekandidater som kan dokumentere store lærevansker i faget gjennom en sakkyndig vurdering, kan få fagbrev selv om de har strøket i inntil to fellesfag. Praksisbrevkandidater kan ha strøket i ett fellesfag. (§3-42). Elever som ikke har slik dokumentasjon, må ha bestått fellesfagene innen to år for å få fagbrev (§3-48).