In

De med dyskalkuli kan ha følgende vansker med tall:

  • Forstå matematiske ord og begreper.
  • Forstå komplekse tabeller som krever utregning/videre bearbeidelse.
  • Vite hvilken fremgangsmåte som skal brukes når de skal løse en oppgave. Glemmer også ofte dette fra gang til gang.
  • Regne ut små summer, og stoler på at de får riktig beløp igjen når de handler.
  • Automatisere (teller på fingrene selv på helt enkle oppgaver).
  • Har også ofte dårlig hukommelse for og blander tall.
  • Systematiske misforståelser eller hull i forståelsen.
  • Typisk at de stagnerer i matteutviklingen i 3. og 4. trinn. Språkutviklingen har som regel vært normal.

Dette er andre mulige kjennetegn:

  • Vansker med geografisk plassering, kart, gater og retningsevne.
  • Vansker med å lære seg noter.
  • De trenger ofte god tid på oppgaver de skal gjennomføre.
  • Flere har også andre vansker, som f.eks. dysleksi, ADHD eller en autismespekterforstyrrelse.
  • Har ofte kreative og/ eller poetiske evner.

Skriv ordet på hva du leter etter og trykk på enter

X
X