In

Alle elever er forskjellige, og det er forskjellig hva de trenger for å få utbytte av opplæringen. Alle har krav på en opplæring som er tilpasset deres evner og forutsetninger. Det står i Opplæringsloven §1-3. Det er skolen og læreren som har ansvaret for å tilpasse opplæringen.

Generelle eksempler på tilpasset opplæring:
  • La elevene bruke ulike arbeidsmåter slik at de alle får vist hva de kan.
  • La elevene bruke den tiden de trenger på arbeidet.
  • La elevene bruke tekster, bøker og læremidler som passer for dem.
  • Bytte mellom tavleundervisning, gruppearbeid og egentrening.
  • Bytte på å snakke, skrive, bruke data, aviser og så videre.
  • Tilpasse vanskelig ting i faget, slik at det blir lettere.
Eksempel på ordinær god tilpasset opplæring:
  • Bruke datahjelpemidler som Lingdys, Textpilot og CD-ord.
  • Ha tilgang til bøker, artikler m.m. på lyd/digitalt. Det er skolens ansvar å anskaffe disse.  Skolen bestiller fra www.skolelydbok.no og www.brettboka.no og www.smartboka.no.
  • Merk at skolen må gi opplæring i hjelpemidler og pedagogiske læremidler som eleven trenger.
  • Tilpassede lekser. Eksempler: Eleven leser inn leksen på bånd, får den digitalt, læreren lager lettleste referater, egen plan for lekselesing, tilpasser etter elevens læringsstil.
  • Tilpassede prøver og eksamener. Eksempler: data med retteprogram og talesyntese, ekstra tid, muntlig prøveform/kombinert muntlig og skriftlig.
  • Individuell tilpasset plan (ITP). (Gjelder stort sett de som før fikk spesialundervisning med Individuell opplæringsplan (IOP)). Denne planen kan for eksempel si at det skal fokuseres på bokmål i nynorsktimen.

Skriv ordet på hva du leter etter og trykk på enter