Help

Læringsstøttende teknologi og kompensering

fagmedlem

Læringsstøttende teknologi og kompensering

Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital sk...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Læringsstøttende teknologi og kompensering

Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital skole.

Det er mange år siden nå at det bare var elevene med dysleksi som satt med en datamaskin i klasserommet. Programvaren de brukte var spesialprogrammer med lese- og skrivestøtte. Nå er ikke programmene så spesielle lenger. De retter seg mot alle.

Men teknologien har ikke blitt borte. Den har utviklet seg, blitt bedre, og i stor grad funnet veien inn i operativsystemer og de alminnelige løsningene. I dag er det slik at det finnes mye god støtte tilgjengelig i helt alminnelige programmer. I tillegg finnes det egne programmer som gjerne har en enda kraftigere støtte som kan. brukes i tillegg til, eller istedenfor.

Det er viktig at det er elevens behov som styrer tilgangen på utstyr.

Her er en oversikt over viktige støttefunksjoner:

  • Lesestøtte
    • Opplesning (med syntetisk stemme)
    • Lydbøker og digitale bøker (med syntetisk stemme eller innlest)
  • Skrivestøtte
    • Stavehjelp
    • Diktering
  • Språkstøtte
    • Digitale ordbøker (med eller uten bildestøtte)
    • Oversetterprogrammer
  •  Navigering
    • GPS
  • Påminnelser
    • Kalender
    • Klokke
  • Organisering
    • Tankekart

Her kan du lese en rekke gode fagartikler om læringsstøttende teknologi og kompensering:

Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?

Av Stine Spjelkavik | 29. januar 2025

Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?

Av: Vigdis Lothe Waaler

Dysleksi refereres til som en lese- og skrivevanske. Men hva innebærer det å ha en skrivevanske? Det er ikke uvanlig at man først og fremst assosierer skrivevanske med det å skrive ord riktig. Men er det egentlig sånn? Gode skriftlige ferdigheter er en forutsetning for å delt...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem
Lærer viser kvinnelig elev noe i en kladdebok

Rapportlansering: Kompetansestatus

Av kre@dys.no | 16. januar 2025

Bare 7 av 100 lærere mener de har fått tilstrekkelig opplæring om dysleksi. Når det gjelder dyskalkuli, er tallet så lavt som 2 av 100, og for DLD er det…

Tre eldre kvinner står med armene rundt hverandre og smiler

– Som lærere blir vi aldri utlærte

Av kre@dys.no | 13. januar 2025

I 2006 ble Sjøstrand skole i Kristiansand den aller første skolen som Dysleksi Norge sertifiserte som dysleksivennlig. Og selv om lærerne som var med på å gjøre Sjøstrand skole dysleksivennlig,…

Jente med fletter som er elev i grunnskolen, ser tankefull ut med hånden på kinnet

Vi må ta lærernes kompetanse på alvor

Av kre@dys.no | 3. januar 2025

En ny rapport avdekker alvorlige mangler i lærernes kompetanse: Lærerne mener selv at de har fått altfor lite opplæring om de vanligste lærevanskene. Og kun halvparten av lærerne mener de…

Sesong 8 episode 3: Spesialundervisningen holdt Caroline utenfor

Av Stine Spjelkavik | 18. desember 2024

Vennligst godta markedsføringscookies for å se denne rapporten. Caroline (25) gledet seg til å starte på ungdomsskolen, men gleden ble kortvarig. Dysleksien hadde ikke vært noe hinder på barneskolen, men…

Medlemswebinar: Matematikkvansker

Av Stine Spjelkavik | 4. desember 2024

Vidar Waaler, spesialpedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge svarer på dine spørsmål om dyskalkuli og matematikkvansker!

Webinaret holdes som et møte på zoom og vil ikke bli tilgjengelig i opptak.

Gode overganger fra barnehage til skole

Av Fagmedlem | 4. desember 2024

Gode overganger fra barnehage til skole

Varighet 45 minutter. Rita Lie, fagleder og fungerende generalsekretæri Dysleksi Norge, forteller om hva som skal til for å skape gode overganger fra barnehage til skole.

Foredraget er tatt opp på ID-huset i Brattvåg hvor Haram kommune hadde oppvekstsamling og fagdag for 300 ansatte i skolen, barnehagene, SFO og PPT. Det kommer innspill fra salen underveis.

Hva er viktig å huske på for å skape trygghet for barna?

...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem
Blond kvinne med stripete genser sitter på gulvet med mobiltelefonen i hendene og ser smilende ut i luften.

Skolen gjorde Vendela (57) syk: Ble plutselig lam i begge beina

Av kre@dys.no | 4. desember 2024

På skolen følte hun seg dum og annerledes. Skriving og lesing var et eneste rør, og hun ble ertet av både lærer og medelever. At hun har dysleksi ble ikke…

To elever i et klasserom, en gutt og en jente, ser på et nettbrett sammen med sin kvinnelige lærer.

Elevenes behov må styre skjermbruken

Av kre@dys.no | 2. desember 2024

Dysleksi Norge er glad for at rapporten fra Skjermbrukutvalget bygger opp under synet på skjerm i skolen som et pedagogisk verktøy som fremmer læring. Tekst: Rita Lie, fungerende generalsekretær i…

Sesong 8 episode 2: Dysleksien gjorde Vendela syk

Av Stine Spjelkavik | 28. november 2024

Vennligst godta markedsføringscookies for å se denne rapporten. Vendela Kirsebom er kjent som en av Skandinavias største supermodeller. Hun driver tre merkevarer under eget navn og er stadig å se…