Læringsstøttende teknologi og kompensering
fagmedlemLæringsstøttende teknologi og kompensering
Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital sk...
Les mer
om
fagmedlemskap her!
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Læringsstøttende teknologi og kompensering
Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital skole.
Det er mange år siden nå at det bare var elevene med dysleksi som satt med en datamaskin i klasserommet. Programvaren de brukte var spesialprogrammer med lese- og skrivestøtte. Nå er ikke programmene så spesielle lenger. De retter seg mot alle.
Men teknologien har ikke blitt borte. Den har utviklet seg, blitt bedre, og i stor grad funnet veien inn i operativsystemer og de alminnelige løsningene. I dag er det slik at det finnes mye god støtte tilgjengelig i helt alminnelige programmer. I tillegg finnes det egne programmer som gjerne har en enda kraftigere støtte som kan. brukes i tillegg til, eller istedenfor.
Det er viktig at det er elevens behov som styrer tilgangen på utstyr.
Her er en oversikt over viktige støttefunksjoner:
- Lesestøtte
- Opplesning (med syntetisk stemme)
- Lydbøker og digitale bøker (med syntetisk stemme eller innlest)
- Skrivestøtte
- Stavehjelp
- Diktering
- Språkstøtte
- Digitale ordbøker (med eller uten bildestøtte)
- Oversetterprogrammer
- Navigering
- GPS
- Påminnelser
- Kalender
- Klokke
- Organisering
- Tankekart
Her kan du lese en rekke gode fagartikler om læringsstøttende teknologi og kompensering:
Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?
Hvordan støtte elever med dysleksi i skriftlige arbeider?
Av: Vigdis Lothe Waaler
Dysleksi refereres til som en lese- og skrivevanske. Men hva innebærer det å ha en skrivevanske? Det er ikke uvanlig at man først og fremst assosierer skrivevanske med det å skrive ord riktig. Men er det egentlig sånn? Gode skriftlige ferdigheter er en forutsetning for å delt...
Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemRapportlansering: Kompetansestatus
Bare 7 av 100 lærere mener de har fått tilstrekkelig opplæring om dysleksi. Når det gjelder dyskalkuli, er tallet så lavt som 2 av 100, og for DLD er det…
– Som lærere blir vi aldri utlærte
I 2006 ble Sjøstrand skole i Kristiansand den aller første skolen som Dysleksi Norge sertifiserte som dysleksivennlig. Og selv om lærerne som var med på å gjøre Sjøstrand skole dysleksivennlig,…
Vi må ta lærernes kompetanse på alvor
En ny rapport avdekker alvorlige mangler i lærernes kompetanse: Lærerne mener selv at de har fått altfor lite opplæring om de vanligste lærevanskene. Og kun halvparten av lærerne mener de…
Sesong 8 episode 3: Spesialundervisningen holdt Caroline utenfor
Vennligst godta markedsføringscookies for å se denne rapporten. Caroline (25) gledet seg til å starte på ungdomsskolen, men gleden ble kortvarig. Dysleksien hadde ikke vært noe hinder på barneskolen, men…
Medlemswebinar: Matematikkvansker
Vidar Waaler, spesialpedagogisk rådgiver i Dysleksi Norge svarer på dine spørsmål om dyskalkuli og matematikkvansker!
Webinaret holdes som et møte på zoom og vil ikke bli tilgjengelig i opptak.
Gode overganger fra barnehage til skole
Gode overganger fra barnehage til skole
Varighet 45 minutter. Rita Lie, fagleder og fungerende generalsekretæri Dysleksi Norge, forteller om hva som skal til for å skape gode overganger fra barnehage til skole.
Foredraget er tatt opp på ID-huset i Brattvåg hvor Haram kommune hadde oppvekstsamling og fagdag for 300 ansatte i skolen, barnehagene, SFO og PPT. Det kommer innspill fra salen underveis.
Hva er viktig å huske på for å skape trygghet for barna?
...Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.
Les mer om fagmedlemskap her!
Logg inn Bli fagmedlemSkolen gjorde Vendela (57) syk: Ble plutselig lam i begge beina
På skolen følte hun seg dum og annerledes. Skriving og lesing var et eneste rør, og hun ble ertet av både lærer og medelever. At hun har dysleksi ble ikke…
Elevenes behov må styre skjermbruken
Dysleksi Norge er glad for at rapporten fra Skjermbrukutvalget bygger opp under synet på skjerm i skolen som et pedagogisk verktøy som fremmer læring. Tekst: Rita Lie, fungerende generalsekretær i…
Sesong 8 episode 2: Dysleksien gjorde Vendela syk
Vennligst godta markedsføringscookies for å se denne rapporten. Vendela Kirsebom er kjent som en av Skandinavias største supermodeller. Hun driver tre merkevarer under eget navn og er stadig å se…