Help

Læringsstøttende teknologi og kompensering

fagmedlem

Læringsstøttende teknologi og kompensering

Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digit...

Denne siden er tilgjengelig for virksomheter med et aktivt fagmedlemskap.

Les mer om fagmedlemskap her!

Logg inn Bli fagmedlem

Læringsstøttende teknologi og kompensering

Skolehverdagen er i dag i stor grad digital. Elevene har ofte enten en ipad eller en pc, allerede fra de første trinnene. De digitale løsningene gjennomsyrer hele skolehverdagen. For at de digitale løsningene skal fungere godt må læreren lage gode pedagogiske opplegg. Slik ville det selvsagt vært både med og uten en digital skole.

Det er mange år siden nå at det bare var elevene med dysleksi som satt med en datamaskin i klasserommet. Programvaren de brukte var spesialprogrammer med lese- og skrivestøtte. Nå er ikke programmene så spesielle lenger. De retter seg mot alle.

Men teknologien har ikke blitt borte. Den har utviklet seg, blitt bedre, og i stor grad funnet veien inn i operativsystemer og de alminnelige løsningene. I dag er det slik at det finnes mye god støtte tilgjengelig i helt alminnelige programmer. I tillegg finnes det egne programmer som gjerne har en enda kraftigere støtte som kan. brukes i tillegg til, eller istedenfor.

Det er viktig at det er elevens behov som styrer tilgangen på utstyr.

Her er en oversikt over viktige støttefunksjoner:

  • Lesestøtte
    • Opplesning (med syntetisk stemme)
    • Lydbøker og digitale bøker (med syntetisk stemme eller innlest)
  • Skrivestøtte
    • Stavehjelp
    • Diktering
  • Språkstøtte
    • Digitale ordbøker (med eller uten bildestøtte)
    • Oversetterprogrammer
  •  Navigering
    • GPS
  • Påminnelser
    • Kalender
    • Klokke
  • Organisering
    • Tankekart

Her kan du lese en rekke gode fagartikler om læringsstøttende teknologi og kompensering:

Webinar for barn og unge: Bli motivert til skolearbeidet!

Av Stine Spjelkavik | 3. april 2024

Webinar for barn og unge: Bli motivert til skolearbeidet!

Hvordan kan du motivere deg selv til å jobbe bedre med skolearbeidet? Mads Johan Øgaard har dysleksi og dyskalkuli. Han er også foredragsholder, illustratør og prisvinnende animatør. I dette webinaret for barn og unge gir han sine beste råd til hvordan du kan bytte ut frustrasjon med motivasjon!

...

Denne siden er tilgjengelig for personlige medlemmer.

Les mer om medlemskap her!

Logg inn Bli medlem

Sesong 7 episode 5: Teknologien endret livet til Magnus!

Av Stine Spjelkavik | 22. mars 2024

Magnus Nohr, førstelektor i IKT og læring ved Høgskolen i Østfold, kjente selv på kroppen hvordan dysleksien og bruk av hjelpemidler gjør at man havner litt utenfor flokken.

Webinar: Enklere hverdag med kunstig intelligens!

Av Stine Spjelkavik | 22. mars 2024

Førstelektor Magnus Nohr fra Høgskolen i Østfold viser hvordan hverdagen blir enklere for dyslektikeren med bruk av kunstig intelligens. Her demonstrerer han bruk av en rekke ulike nyttige ressurser og digitale verktøy som er tilgjengelige for folk flest.

hodetelefoner er plugget inn i en bok

Produksjonsrett til pensum på lyd

Av kre@dys.no | 22. mars 2024

Dysleksi Norge jobber aktivt overfor politikerne på Stortinget for at også studenter med lese- og skrivevansker skal få produksjonsrett til pensum på lyd, i likhet med studenter med synshemming. Derfor…

Gode råd til bedrifter som vil bli dysleksivennlige

Av Caroline Solem | 18. mars 2024

Foto: Linjebygg 1. Start med forankring Bedrifter som ønsker å bli dysleksivennlige, bør starte med forankring. Ledelse, representanter for de ansatte, for eksempel AMU, må være representert og ha eierskap…

Om pilotprosjektet for industrien

Av Caroline Solem | 18. mars 2024

Foto: Egil Brandsøy I 2022 gikk Industri Energi, Norsk Industri, IA-bransjeprogrammet til leverandørindustrien til olje- og gassnæringen og Dysleksi Norge sammen om å starte et pilotprosjekt kalt “Dysleksivennlig arbeidsplass”. En…

Video om lese- og skriveverktøy

Av Caroline Solem | 18. mars 2024

Se denne fine videoen om verktøy for lese- og skrivevansker. Videoen er produsert av LO Media, for Industri Energi, med Line Yri-Hagen fra Dysleksi Norge. – Målet er å tilby…

Rapport: “Veien mot et tryggere og mer inkluderende arbeidsliv”

Av Caroline Solem | 18. mars 2024

Ny rapport i 2024 Rapporten ble lansert i forbindelse med en stor konferanse i Oslo 13. mars 2024. Rapportens fulle tittel er Dysleksivennlig arbeidsplass – veien mot et tryggere og…

DVA-konferansen

Av Caroline Solem | 18. mars 2024

Onsdag 13. mars 2024 ble rapporten “Veien mot et tryggere og mer inkluderende arbeidsliv”. Her kan du se opptak fra konferansen og laste ned presentasjonene. Konferansen var på Oslo Event…

Tre kvinner og tre menn viser frem den nye rapporten fra DVA-prosjektet

Sikter på å gjøre arbeidslivet dysleksivennlig for 1/4 av Norges arbeidsstyrke

Av kre@dys.no | 14. mars 2024

Arbeidslivet står overfor en banebrytende endring med et nasjonalt prosjekt som tar sikte på å gjøre arbeidsplasser dysleksivennlige for en fjerdedel av Norges ansatte. Bak dette initiativet står organisasjoner som…